Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: IVT 633 - optimera energiförbrukning / riskminimering  (läst 1103 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad d01mjo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
IVT 633 - optimera energiförbrukning / riskminimering
« skrivet: 02 augusti 2022, 14:18:47 »
Jag, som många med mig, klurar på hur jag ska kunna få ner elförbrukningen inför höst/vinter.

Förutsättningar:
- Boende i radhus i Lund, byggt 2009
- IVT633 installerad när huset byggdes.
- Fjärrvärme utan fast avgift (105 öre/kWh)
- Elavtal genom Tibber (timdebitering)
- Barnfamilj bestående av 4 personer

Elförbrukning (hushållsel +uppvärmning):
2021: 10 846 kWh (tot: 12 494 kWh, 1647 kWh elbil, bedömer att lite mer gick till elbil då Easee laddaren installerades i april och innan dess indikerar Tibber betydligt lägre förbrukning till elbilsladdning (via 230V uttag)
2020: 11 663 kWh (oklart hur mycket som gick till elbil då vi bytte till tibber i Oktober)
2019: 10 181 kWh
2018: 10 402 kWh
2017: 11 147 kWh

Fjärrvärmeförbrukning (spets):
2021: 5 553 kWh
2020: 3 237 kWh
2019: 4 166 kWh
2018: 5 300 kWh
2017: 4 434 kWh

Vad vill jag uppnå?
Tre saker:
1) Riskminimering då värmepumpen börjar bli gammal, någon av grannarnas har redan fått bytas och jag vill inte stå med en ren elpanna mitt i vintern till väldigt höga elpriser
2) Optimera (sänka) elförbrukningen
3) Obegränsat (mer) varmvatten, idag är det ganska begränsat med varmvattnet från värmepumpen.

Tankar så här långt:
Jag har försökt identifiera några olika alternativ.

Behåll nuvarande värmepump, hoppas på att den håller några år till och addera en Ngenic Tune för att optimera när värmepumpen används givet elpriserna.
Fördelar:
Ingen investering nu
Förhoppningsvis lägre elförbrukning med Ngenic
Nackdelar:
Ingen riskminimering om värmepumpen skulle gå sönder
Inte mer varmvatten

Som 1) men komplettera med fjärrvärme för extra varmvatten, ett antal grannar har gjort detta genom att installera en värmeväxlare och en shunt som styr över varmvattenflödet från värmepumpen till fjärrvärme när temperaturen understiger en satt temperatur.
Fördelar:
Säkrat upp varmvatten om värmepumpen går sönder
Extra varmvatten
Nackdelar
Ingen riskminimering för uppvärmning om värmepumpen skulle gå sönder

Byta ut IVT 633 mot en ny varvtalsreglerad pump, t.ex. Nibe F730
Fördelar:
Bör sänka elförbrukningen, har inte fått klart för mig hur mycket dock
Ny värmepump som ska hålla länge / garanti
Optimera när värmepumpen går till “billiga timmar” med t.ex. Nibe Uplink
Nackdelar:
Inte mer varmvatten
Kan inte utnyttja fjärrvärmen
Hög investering

Byta till en Nibe F370 + FJVM 220
Fördelar:
Kan fortsätta utnyttja fjärrvärme
Riskminimering då FJVM 220 verkar kunna värma både hus och varmvatten om så skulle vara
Ny värmepump som ska hålla länge / garanti
Lägre förbrukning?
Optimera när värmepumpen går till “billiga timmar” med t.ex. Nibe Uplink
“Obegränsat” med varmvatten
Lägre investering än F730?
Nackdelar
Äldre teknologi än F730 => inte lika stor elbesparing
Investering nu

Frågor:
Är det något uppenbart alternativ jag missat?
Hur ska jag resonera, vad är bästa lösningen?

Nu är leveranstiden enligt uppgift extremt lång och tidigast nästa sommar kan man få en pump, det innebär att om pumpen gått sönder nu i vinter så hade jag nog fått sätta en fjärrvärmecentral och köra på bara fjärrvärme. Kanske en FJVM 220, och sen komplettera med en F370 senare.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9781
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: IVT 633 - optimera energiförbrukning / riskminimering
« Svar #1 skrivet: 02 augusti 2022, 15:09:52 »
Det finns fortfarande gott om reservdelar hos t.ex. JS Energi till IVT 633 så jag tycker ni ska behålla den ett antal år tills den är 20 år åtminstone. Satsa på en extra värmeväxlare och shunt till varmvattnet från fjärrvärmen så ni blir nöjda med varmvattenkapaciteten. När man har fjärrvärme som spets blir det ju en hela annan sak än att optimera med el som spets. Fjärrvärmen har ju konstant pris. Kan inte se vilken nytta man skulle ha med Ngenic eller NIBE SPA då? Sc:,h
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad mocklarn

  • mocklarn
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tidaholm
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 633 - optimera energiförbrukning / riskminimering
« Svar #2 skrivet: 02 augusti 2022, 20:47:45 »
Håller med Josth, känns dåligt att skrota något som funkar och finns det dessutom reservdelar så borde det vara vettigt att laga. Hade referensen varit direktverkande el hade det ju kunnat vara intressant med ventil som växlar till fjärrvärme när elpriset passerar 105 öre/kWh. Med ett COP på över 2 och en central som säkert kostar 50 000:- lär den kalkylen aldrig gå ihop. Vet inte hur ett system med Ngenic funkar i praktiken. Det enda jag vet är att den manipulerar utegivaren utifrån elpriset. Finns ju andra sätt att manövrera en värmepump också. Kanske i kombination med en volymtank för att jämna ut ojämnheter vid tvångs-körning/stopp? Vad gäller effektivitet vid jämförelse mellan äldre och nyare pumpar tror jag de är ganska små så länge de fungerar som de ska och får arbeta under de villkor de är utvecklade.
Thermia Diplomat 8kW
200m borra.
2kbm arbetstank + motorstyrd(från VP) shunt.
Trasig VVB ersatt med 200l el-vvb matad med TVA från arbetstanken.
Styrs av Home Assistant baserat på timpris.

Utloggad Vafan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: IVT 633 - optimera energiförbrukning / riskminimering
« Svar #3 skrivet: 24 augusti 2022, 20:59:27 »
Vi har också en ivt 633 som jag testar och funderar lite på hur jag ska få till billigare drift nu när vi går över på Tim taxa på elen.
Min tanke som jag inte har testat ännu är att lägga över ventilen i hand ifrån pumpen och stängd och när tempen sjunker hoppas jag att den öppnar ventilen under med fjärrvärme. Och köra mycket fjärrvärme i vinter.
Så kompressorn står enbart för varmvattnet, sedan är tanken att köra legionella temphöjningen varje natt kl 02-04 tiden så tempen är så hög som möjligt i vattnet när dagen börjar.
Än så länge teori men ska göra test snart.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!