Planerar just nu för fullt övergång från Oljepanneuppvärmning till Berg-VP
Jag har ett hus från 1944 som i ursprungsdelen är försett med stadiga sektionsradiatorer, kåken är utbyggd på 70-talet och i utbyggnaden sitter nätta panelradiatorer.
I och för sig så värmer respektive radiatorer sina rum bra och de beräkningar jag gjort m.a.p. radiatoreffekt vs. rumsyta visar att värmen bör bli OK även efter övergång till VP med påföljande lägre framledningstemperatur.
Min fundering bygger på detta faktum (om jag fattat VP-systemets funktion rätt):
Ett VP-system pumpar ut det uppvärmda vattnet "digitalt" dvs. inget vatten ut/uppvärmt vatten ut, i samband med VP-starterna ca 10-20 ggr per dygn
Det nuvarande oljepannesystemet jobbar "analogt" och reglerar m.h.a. shunten framledningstemperaturen kontinuerligt i ett jämt vattenflöde i radiatorkretsen.
Då jag går över till VP så kommer både dom feta sektions- och de magra panel-radiatorerna att fyllas med varmvatten då VP:n går. Då VP'n stoppat är både sektions- och panel-raddarna fulla med varmvatten men dom feta sektionsraddarna borde ge eftervärme mycket längre på grund av sin stora vattenvolym än de magra panelraddarna med liten vattenvolym.
Har ni några erfarenheter, kan detta påverka möjligheten att hålla jämn temperatur i husets olika delar, jämfört med dagens gamla "analoga", shuntbaserade, system där raddarna är ungefär lika varma hela tiden på grund av det jämna, ständigt pågående, vattenflödet?
/Gyro