Jag vet inte om detta hamnar i rätt avdelning, ber admin flytta det om det passar bättre någon annan stans. Sedan hittade jag en gammal tråd på detta ämne men senaste där var skrivet 2019.
Jag skall bygga nytt hus för permanentboende. Platta på mark och träregelstomme. I bottenvåningen kommer vi ha dusch både i tvättstugan och i badrummet. Jag tillhör den sortens människor som jag tänker mig detta forum skapats för, jag är nyfiken och gillar att gå till botten med saker. Så jag kommer att isolera huset väl, sätta in en jordvärmepump osv. Så kom jag att tänka på hur mycket värme som spolas ut i avloppet. Jag hittade en massa om hur denna energi kan tas tillvara men mycket av det var för större system, flerfamiljshus, simhallar osv. Några produkter verkar dock finnas som kan funka i ett vanligt enfamiljshus.
Först tittade jag på en värmeväxlare som sätts på stamledningen, typ 1 m kopparrör 110 mm med ett vattenrör lindat runt. Detta kan nog funka om man har källare eftersom det skall monteras vertikalt men jag vet inte riktigt hur jag skulle lösa detta och så skulle det kosta typ 10 000.
Nästa princip jag läste om var en så kallad duschvärmeväxlare som går ut på att ingående kallvatten till blandaren förvärms av ljummet avloppsvatten från duschen. Denna verkar finnas som produkt på marknaden när det gäller duschkabiner. Men jag skall ha vanliga duschar på båda ställen.
Den lösning som jag fastnade för var en vvx i form av en rostfri plåt som lades i botten av duschen. Inte så snygg och som någon sade inte så kul att stå och duscha på en sjugradig plåt. Därför tänkte jag att jag skulle lägga trall av typ ek eller Bangkirai att stå på och sedan ett försänkt golv med fall och golvbrunn under där vvx:en kunde ligga. Denna ansluts med flexslang så att det lätt går att komma åt och rengöra. De synliga rören upp till blandaren blir i typ kromad koppar. Vad tror ni, kan det bli bra? Nästa fråga är var denna produkt (har sett bild på den i en gammal tråd här) går att få tag på och vad den kan kosta? Alternativet är att köpa en plåt i rostfritt eller koppar, svetsa på ett rör (prisol?) på undersidan om det blir billigare. Kan det funka? För- och nackdelar? Något jag inte tänkt på? Har jag tänkt helt åt pipan?
Sedan hade jag en annan idé angående duschen i tvättstugan så att jag i så fall kunde fånga upp en del av värmen från tvättmaskinen n men jag tror att vi börjar så här.