Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Snacka om inflation!  (läst 10641 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19135
  • Karma +15/-13
SV: Snacka om inflation!
« Svar #105 skrivet: 29 juli 2022, 09:01:16 »
Det har ju varit bra tider i rätt många år nu att det brukar komma en lågkonjunktur är ingen överraskning frågan är bara hur djup den blir. Det som kan bli ett problem i Sverige och som vi inte haft tidigare vid lågkonjunkturer är den kraftiga belåningen till dels bostäder men även till annat som dom som lånat egentligen inte har råd med och kan tvingas sälja till marknadspris när det blir högre ränta och nån blir av med jobbet.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35037
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Snacka om inflation!
« Svar #106 skrivet: 29 juli 2022, 10:01:27 »
Det är ju inte bara frågan om en lågkonjuktur, alla onda ting staplas nu på vartannat.
Kina som har lockdowns skapar leveransproblem i hela världen.
Kriget i Ukraina kommer inte att vara slut än på länge, med de leveransproblem det medför, och inte ens efter kriget kommer det ju att gå dra igång produktion av vare sig livsmedel eller varor speciellt snabbt, det kommer att vara sönderbombat, och minerat på ett sätt som gör det mycket svårt att få någon ordning på livsmedelsproduktion och annat på många år.

Omställningen till grön energi har varit en total katastrof som kommer att drabba oss ekonomiskt i minst 10 år framöver med både höga elpriser och drivmedelspriser.
Höjda räntor, ger hushåll och företag mindre rörelsemarginaler, vilket kommer att bromsa in efterfrågan både i konsumentledet och hos företagen, det i sin tur bör skapa en skapligt stor arbetslöshet, som i sin tur trycker ned efterfrågan än en gång - en negativ spiral.
Utvecklingen har egentligen inte ens tagit fart ännu, utan det vi nu ser är ju själva toppen på högkonjunkturen vi levt i i många år, med låg arbetslöshet och hög efterfrågan på varor och tjänster trots att både energipriser och räntor stigit.
Att efterfrågan fortfarande är hög talar för att räntorna måste upp rejält för att få stopp på inflationen.

Talade just med en av våra leverantörer av luftvärmepumpar, och han tyckte att vi var för billiga, minst 1000 kr tyckte han att vi borde höja, och vi har redan höjt med nästan 2000 kr bara i år.
Och, det kommer en tredje prishöjning från leverantörerna under hösten, ytterligare 5% upp.
« Senast ändrad: 29 juli 2022, 10:04:25 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35037
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Snacka om inflation!
« Svar #107 skrivet: 29 juli 2022, 10:08:59 »
Det märkliga är att analytiker och börsmedia verkar tro på en mjuklandning, "kanske har vi sett botten på nedgången på börsen".
OM det bara är för att lura in de småsparare som sålt av eller om de verkligen tror på vad de säger låter jag vara osagt, men rent logiskt så borde det finnas en stor nedsida på kurserna räknat från dagens kursen.
Minst 10% i alla fall, troligen mer.
30% skulle inte förvåna mig.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29440
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Snacka om inflation!
« Svar #108 skrivet: 29 juli 2022, 13:13:10 »
Att tänka på är att vi startar på en jävligt hög nivå (övre kurvan).

https://www.ekonomifakta.se/fakta/ekonomi/hushallens-ekonomi/hushallens-inkomster/?graph=/15979/1,2/all/

Det finns 2 svackor i diagrammet, 1980 och 1992, båda gångerna var det kris och recession, vi kommer troligen uppleva en liknande svacka under året.
Men på det hela taget är jag inte så orolig, till skillnad från 80-talet så har vi fortfarande en stabil lönerörelse som utgår från industrins bärkraft och inte tjänstesektorns personalbehov.
Om detta inte förändras så kommer återhämtningen inom 5 år.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35037
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Snacka om inflation!
« Svar #109 skrivet: 01 augusti 2022, 07:19:03 »
Fortsätter börsen upp från nuvarande nivå så blir jag brydd, för det skulle i så fall indikera en vändning utan att fed och riksbanker lättat på trycket innan de ens hunnit börja ta tillbaks pengar ur systemet, som de lovat att det skall göra...
Det är nu det gäller att vara kall, om man tagit det beslut jag gjort, att avvakta ett rejält ras senare i år eller till våren när verkligheten börjar gå upp för alla som lånat vilt under perioden med negativ ränta, både företag och privatpersoner.
Det som möjligen skulle kunna förklara att det verkar stoppa upp kan vara inflationen, som i flera fall ligger på 30% eller mer de senaste åren.
Om pengarnas värde minskar så ökar ju automatiskt kurserna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19135
  • Karma +15/-13
SV: Snacka om inflation!
« Svar #110 skrivet: 01 augusti 2022, 12:35:50 »
Det är ju inte bara frågan om en lågkonjuktur, alla onda ting staplas nu på vartannat.
Kina som har lockdowns skapar leveransproblem i hela världen.
Kriget i Ukraina kommer inte att vara slut än på länge, med de leveransproblem det medför, och inte ens efter kriget kommer det ju att gå dra igång produktion av vare sig livsmedel eller varor speciellt snabbt, det kommer att vara sönderbombat, och minerat på ett sätt som gör det mycket svårt att få någon ordning på livsmedelsproduktion och annat på många år.

Omställningen till grön energi har varit en total katastrof som kommer att drabba oss ekonomiskt i minst 10 år framöver med både höga elpriser och drivmedelspriser.
Höjda räntor, ger hushåll och företag mindre rörelsemarginaler, vilket kommer att bromsa in efterfrågan både i konsumentledet och hos företagen, det i sin tur bör skapa en skapligt stor arbetslöshet, som i sin tur trycker ned efterfrågan än en gång - en negativ spiral.
Utvecklingen har egentligen inte ens tagit fart ännu, utan det vi nu ser är ju själva toppen på högkonjunkturen vi levt i i många år, med låg arbetslöshet och hög efterfrågan på varor och tjänster trots att både energipriser och räntor stigit.
Att efterfrågan fortfarande är hög talar för att räntorna måste upp rejält för att få stopp på inflationen.

Talade just med en av våra leverantörer av luftvärmepumpar, och han tyckte att vi var för billiga, minst 1000 kr tyckte han att vi borde höja, och vi har redan höjt med nästan 2000 kr bara i år.
Och, det kommer en tredje prishöjning från leverantörerna under hösten, ytterligare 5% upp.
Det är ju ofta nått ont ting som drar igång en lågkonjunktur och att det skulle komma är ju ingen överaskning men det gäller ju att man ställt så man klarar av det sen hur djup loch lång ågkontjunkturen blir kan i alla fall inte jag förutspå.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 652
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Snacka om inflation!
« Svar #111 skrivet: 01 augusti 2022, 20:38:36 »
Man får bita ihop och börja ha bättre koll på inkomst(er) och utgifter.

Jag har mycket saker jag kan sälja, men det blir aldrig av. Typ bilar och mopeder och sånt. Men äh, de allra flesta kommer klara dig bra. Fast borde sälja av för att få plats med nytt. Min sambo brukar tvinga mig i bland.

En båt på kärra gav jag bort.


Vi har ett väl utvecklat ekonomiskt säkerhetsnät i Sverige som skydd mot kollaps och kaos.





« Senast ändrad: 01 augusti 2022, 20:41:02 av BiggerDigger »
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35037
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Snacka om inflation!
« Svar #112 skrivet: 02 augusti 2022, 09:15:55 »
Det är rimligt att anta att bolåneräntorna stiger till minst 3% inom ett år eller så, många hus i storstäderna säljs idag för 8 - 12 miljoner, så att det inte skulle bli problem, både med betalningsförmåga och möjlighet att konsumera annat - det ser jag inte, det kommer att bli ett antal oerhört tuffa år för de som satt sig i den situationen, skulle en eller båda bli utan jobb är det bara att sälja.
Samma sak vid en separation.
vid 10 miljoner skuld blir det netto 210 000 kr/år bara i ränta, + amortering.
Och huspriserna lär sjunka ett antal procent, säg att de faller med 10% så blir det 800 000 - 1.2 miljoner i skuld kvar när huset är sålt...

Men visst, det finns många som har god ekonomi, så fallhöjden är stor - för de allra flesta innebär det bara lite mindre lyxkonsumtion, som i sin tur gör att folk förlorar jobben när det inte längre behöver tillverkas bilar, båtar, husvagnar, fyrhjulingar eller motorcyklar.
Restauranger , cafeer, klädbutiker och liknande lär nog också känna av om folk måste börja vända på slantarna.

Netflix, HBO, Amazon, och andra stora näthandlare, lär också märka av nedgången.

När efterfrågan avtar så kommer industrin att behöva växla ned, och det innebär lägre omsättning, personalreduktion, färre investeringar, och det avspeglar sig på stora grupper av underleverantörer som får svårt att hålla personalen sysselsatt.

VI ser redannu hur flera stora aktörer inom näthandel, betalningar (Klarna t.ex.) gör sig av med folk för att få ihop ekonomin.
Nu under tiden med gratis pengar har de kunnat växa sig stora genom att ta in nytt kapital som täckt förlusterna, men det kommer att bli svårt om räntorna stiger och folk håller hårdare i plånboken, de som inte snabbt kan se till att få positiva kassaflöden kommer att gå under, eller bli uppköpta.

Eller sÃ¥ har det redan vänt, och blir bara bättre framöver.  ;) dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 652
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Snacka om inflation!
« Svar #113 skrivet: 02 augusti 2022, 10:20:49 »
Börsen ligger ca på samma nivå som för ett år sen. Det samma gäller bopriserna.

Så än så länge är det bara en korrigering, om än knappt det. Du har bestämt att din åsikt är allt kommer falla ihop.

Lätt att missa att enes död är den andres bröd. Dvs pengar bara flyttas.

Jag köpte en  stor del av min firma under förra raset 2008-9. Fick kanonbra priser.


Man har lätt att kolla på hur man själv gör och agerar och extrapolerar lätt det till andra.

Man läser inte på löpet om alla som har arbete och betalar sina hyror och avbetalningar enlighet plan och inte klagar. Man ser alltid till de längst upp och längst ner på den ekonomiska skalan.

I min umgängeskrets finns många lärare. De påverkas inte av arbetslöshet det minsta.
« Senast ändrad: 02 augusti 2022, 10:32:07 av BiggerDigger »
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35037
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Snacka om inflation!
« Svar #114 skrivet: 02 augusti 2022, 10:50:11 »
Nja, jag tror inte att allt kommer att rasa ihop, men min bedömning är att OMX30 skall ned från dagens 2000 till under 1600, så ca 20% från dagens kurser på OMX30.
Det vi sett hittills är en multipelkorrigering till rimliga nivåer. (PE-talen har kommit ned då pengar har blivit dyrare)
Det som kommer det närmaste året är lägre omsättning och vinst för många storbolag (Dyr energi, höga matpriser, stigande räntor, ökande arbetslöshet kommer att minska efterfrågan), och om PE-talen då skall hålla sig på dagens rimliga nivåer så skall kurserna ned.
Om vinsterna minskar med >20% (vilket jag anser vara troligt) så borde kurserna gå ned minst lika mycket.
Blir det panik på börsen, och folk inte vågar ha kvar sina aktier längre så kan det rasa med kanske 40% från dagens nivåer, men det är inte lika troligt, eller inte lika logiskt i alla fall.
Riktigt allvarligt blir det inte så länge företagen kan låna upp pengar i form av obligationer, och bankerna slipper allt för stora kreditförluster, men inte heller krångel med dessa två finansieringslösningar kan uteslutas.
Ta t.ex. SBB som tidigare lånat nästan gratis, nu får man låna på obligationsmarknaden för 5-6% ränta, det kan snabbt få ett positivt kassaflöde att bli negativt, och det är också därför de tvingas sälja av tillgångar på löpande band.
Och ändå har de inte värderat ned sina tillgångar i den takt som värdet på börsen rasat, gjorde dom det skulle de vara på obestånd.
Det är därför blankarna inte köper tillbaks sina aktier, de vet att kursen skall ned mer, om SBB ens klarar krisen.

Så tänker jag.
« Senast ändrad: 02 augusti 2022, 11:02:31 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19135
  • Karma +15/-13
SV: Snacka om inflation!
« Svar #115 skrivet: 02 augusti 2022, 15:23:15 »
Det är rimligt att anta att bolåneräntorna stiger till minst 3% inom ett år eller så, många hus i storstäderna säljs idag för 8 - 12 miljoner, så att det inte skulle bli problem, både med betalningsförmåga och möjlighet att konsumera annat - det ser jag inte, det kommer att bli ett antal oerhört tuffa år för de som satt sig i den situationen, skulle en eller båda bli utan jobb är det bara att sälja.
Samma sak vid en separation.
vid 10 miljoner skuld blir det netto 210 000 kr/år bara i ränta, + amortering.
Och huspriserna lär sjunka ett antal procent, säg att de faller med 10% så blir det 800 000 - 1.2 miljoner i skuld kvar när huset är sålt...

Men visst, det finns många som har god ekonomi, så fallhöjden är stor - för de allra flesta innebär det bara lite mindre lyxkonsumtion, som i sin tur gör att folk förlorar jobben när det inte längre behöver tillverkas bilar, båtar, husvagnar, fyrhjulingar eller motorcyklar.
Restauranger , cafeer, klädbutiker och liknande lär nog också känna av om folk måste börja vända på slantarna.

Netflix, HBO, Amazon, och andra stora näthandlare, lär också märka av nedgången.

När efterfrågan avtar så kommer industrin att behöva växla ned, och det innebär lägre omsättning, personalreduktion, färre investeringar, och det avspeglar sig på stora grupper av underleverantörer som får svårt att hålla personalen sysselsatt.

VI ser redannu hur flera stora aktörer inom näthandel, betalningar (Klarna t.ex.) gör sig av med folk för att få ihop ekonomin.
Nu under tiden med gratis pengar har de kunnat växa sig stora genom att ta in nytt kapital som täckt förlusterna, men det kommer att bli svårt om räntorna stiger och folk håller hårdare i plånboken, de som inte snabbt kan se till att få positiva kassaflöden kommer att gå under, eller bli uppköpta.

Eller sÃ¥ har det redan vänt, och blir bara bättre framöver.  ;) dontknow
Klarnas resultat i de goda tiderna vi fortfarande har är uselt nån måste fortsatta pumpa in slantar om dom ska kunna köra på men troligtvis ser det kärvt ut på den biten eftersom dom minskar på personal.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 652
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Snacka om inflation!
« Svar #116 skrivet: 03 augusti 2022, 18:51:19 »
OMX svagt uppåt idag.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35037
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Snacka om inflation!
« Svar #117 skrivet: 03 augusti 2022, 19:03:09 »
Jo, det kan nog gå sidledes ett tag innan det börjar gå ned, men det brukar som regel vara en lågpunkt i mitten av Augusti.
Själv tror jag det dröjer till nästa år innan vinsterna i bolagen börjar gå ned, och arbetslösheten stiger, och räntorna toppar, och matpriserna kulminerar, och elpriset har utarmat de flesta i Europa, och det riktiga raset kommer.
Vi får väl se om man har nerver att vänta så länge.

Det enda som nog blir billigare lär vara olja/drivmedel.
De aktierna skall man verkligen sälja nu om man sitter på det.
« Senast ändrad: 03 augusti 2022, 19:19:00 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1986
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Snacka om inflation!
« Svar #118 skrivet: 04 augusti 2022, 12:11:07 »
EN gurka 29:50 på Willys.
Mitt i säsong.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19135
  • Karma +15/-13
SV: Snacka om inflation!
« Svar #119 skrivet: 04 augusti 2022, 13:56:50 »
Det är rimligt att matpriserna stiger om 29.50 är ett stigande pris jag har 0 koll på vad maten kostar stöden bönderna får borde försvinna på sikt och vi fick betala vad produkten kostar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!