Lite pinsamt att medge men jag upptäckte i helgen när jag lyfte fronten på BVP:n att det faktiskt var en HA C6, inte en HE. Vet inte hur stor skillnad det är mellan modellerna dock.
Det jag emellertid har läst mig fram till är att IVT "rekommenderar" en kombiberedare om man vill minska antalet starter och utöka tillgänglig mängd tappvarmvatten. Då får man både arbetstank, extra VV-beredare samt expansionskärl i samma enhet. Som jag har förstått det så behövs det emellertid ett litet ombyggnads-kit till pumpen för att kunna ansluta en sådan beredare.
https://www.varmepumpservice.se/Portals/varmepumpservice/Produktblad/Pr_bl_Kombiberedare.pdf?ver=2020-10-11-013952-150På sommaren är det som du säger i huvudsak tappvarmvatten som tillverkas men sett över året så är det åtminstone enligt pumpens infosida värme som det produceras mest av. Nu när elpriserna är som de är har jag laborerat med idén om att få ner antalet starter till ett minimum så att man under delar av dygnet kan blockera uppvärmningen utan att komforten tar alldeles för mycket stryk.
Vid tillfälligt riktigt låga elpriser skulle det antagligen till och med löna sig att köra elpatron i en ackumulatortank för att lagra undan ännu mer energi. Eventuellt i kombination med solvärmepaneler. Då den största förbrukning är av lågvärdigt slag (värme) ser jag inte riktigt någon poäng med att installera solceller för detta ändamål. Nackdelen med IVT:s kombiberedare är att även dessa innehåller en alldeles för liten volym för att påverka antalet starter jättemycket som jag ser det.
Men det var en smart idé med att förvärma vattnet till pumpens VV-beredare. Det har jag inte tänkt eller ens sett exempel på. Tack!