0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hur noga ska det behöva vara? Du har frånluftsventilation idag med tilluftsventiler i ytterväggarna? Iofs jag hade redan tilluft och frånluft när ja satte in FTX men jag hade aldrig gjort någon bygglovsanmälan eller nått.110 000kr monterat och färdigt hade jag tagit direkt. Antar att rätt flöden ställs in.
Är det separata ljuddämpare vid alla ventiler i sovrum etc? Jag satte flexibla dämpare (utdragna och böjda) i sovrum men skippa det i andra rum, det är större skillnad än jag förväntade mig.Angående aggregat, hur mycket pressar man 100S för att få rätt flöde? När jag installerade såg jag att bullret öka en hel när man drar på lite mer och därför valde jag ett större aggregat än jag först tänkte så kan det gå på 50% och ge önskat flöde. Isolering, jag tänkte att man har mer än 50 mm i bjälklaget och isolerade därför också rören med mer än 50 mm, rätt eller fel? // Magnus
Det jag har sett är 100 mm eller 2×60 mm (med förskjutna skarvar) på varma rör i kalla utrymmen. Bygger man med kyla via FTX måste rören även kondensisoleras.