0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Solceller skulle jag också vilja ha, mest för att jag vill sänka kilowattförbrukningen men troligtvis kommer det aldrig återbetala sig för oss.
Om man köper en 15kW anläggning för säg 150 kkr, och den ger 14000 kWh per år, i snitt, så blir återbetalningen givetvis olika från år till år beroende på hur elpriset ligger till. Men som det är nu, och troligtvis framåt, ökar priserna. För varje egenanvänd kWh som man producerar slipper man betala elpris med påslag, elöverföring, energiskatt och skatt på allt. För varje såld kWh får man elpris exkl skatt, nätnytta (varierar mellan 2-6 öre/kWh) och sedan skattereduktion på 60 öre/kWh, förutsatt att man är mikroproducent.Nog borde en anläggning på säg 150 kkr, som ger ca 14000 kWh, betala sig?120-200 kWh blir i snitt 55 kWh/månad (juni, juli, aug) alltså ~2 kWh per dygn / 12h per dygn (om man räknar att man inte behöver kyla dygnet runt), blir 0,16 kW/h (160W). Med 4 i COP blir det strax över 0,5 kW kyleffekt i snitt. Bor du i en liten välisolerad stuga?Personligen är jag för att minska konsumtionen. Avskärma solen så mycket det går. Många gör det lätt för sig, kör ingen avskärmning och installerar luft/luft var lite är lite sorgligt.
Nu har vi 3 personer extra i hushållet sen en tid tbax, men vi förbrukar ungefär 11500kWh/år inkl sommarkylan.När det är som varmast så har vi oftast semester och ute med husbilen, kylan brukar behövas 2-3 veckor om året.Hade vi varit hemma så hade nog förbrukningen landat någonstans mellan 250-500 kWh, det är i Sverige vi bor!Jag hade mer än gärna haft solceller, skulle dock aldrig ha kyldriften som ett argument för att installera solceller.Elbilen "som vi inte har och inte sugna att betala för" hade jag nog haft som främsta argument för solceller, åker privat ca 500 mil/år. Solceller kommer inte löna sig för oss, skulle tro att vi blir tvungna att byta taket och det hamnar nog på en kostnad av 200000-300000 plus solceller för 150000. Totalkostnaden blir då någonstans mellan 350000-450000.
Då förstår jag ditt resonemang (att vara bortrest). Förstår dock inte hur kyla kan kosta er så lite energi, men struntsumma 😄Solceller och elbil, ja jo. Jobbar man natt är det ju perfekt 😄
Gör ni av med ca 15-16 tusen kWh per år totalt sett, eller är det enbart tillförd el till värmepumpen?