Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Systemlösning med kulvertsystem  (läst 8986 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad JBergman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Systemlösning med kulvertsystem
« Svar #60 skrivet: 26 juni 2023, 13:43:40 »
Ska jag tolka tystnaden som att det blev bra? :)

Utloggad JBergman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Systemlösning med kulvertsystem
« Svar #61 skrivet: 28 juni 2023, 21:27:52 »
Ny fråga,

Kan jag flytta returen enligt grönt sträck istället för det lila sträcket i figur Värme7? och flytta backventilerna (markerat med samma färger)?
Blev massor lättare att få ihop rördragningen om det går, det innebär att kulverten från gästhuset och verkstaden kan suga en del av golvvärmereturen(boningshuset) i shuntningen? Kan jag köra så eller är det jättedumt?


Bifogar även systemskissen jag gjort för rördragningen. (teknikrum8)

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3623
  • Karma +3/-0
SV: Systemlösning med kulvertsystem
« Svar #62 skrivet: 28 juni 2023, 22:14:31 »
Det går bra, det är till och med fel annars. Har inte kollat på förra inlägget.

Hmm, lodrät strypventil, varför sitter den där?
Backventilen i shunt 3 behövs inte om Siemens är helt stängd för rött flöde, blå ledning kan inte flöda om röd är blockerad mer än "i garaget" där du bara har en förbrukare, då kan flödena inte gå fel oavsett om golvvärmen är på eller av.

Röret mellan 1 och 2 på bivalent shunt saknar backventil om det ska fungera så som jag tror du vill.
Åh,men. Siemens i garaget behövs inte, 2:an i shunten ska du suga vatten efter siemens, så den alltid kan hämta värme från kulvert oavsett flödesriktning i kulvert. 1:an ska bara kunna hämta från systemtank.

Siemens på returen i teknikrum kan tas bort helt.

Grönrutad backventil behövs inte på returen.
Ta bort lila rör under Siemens.
Slå ihop returerna nära värmepump och tank, där röret passerar.

Siemens på röd ledning i teknikrummet kan du sätta ena utgången mot kulvertsidan (som pluggad funktion fast tryckutjämnat) eller använda en flödesblockerande annan magnetventil.

Men det beror lite på hur du vill köra systemet egentligen. Om du vill portionera ut värmen i tekniktanken så får du mindre kulverförluster och varmvattenförvärmning från veden. Om du kör växelventil och förbrukningsflöde direkt från systemtanken så får du marginellt med kulverförluster och ingen förvärmning av varmvatten.

Inte dubbelkollat mina påståenden noggrant.
Jag tror det är bra att göra systemet så hårdvarumässigt okomplicerat det bara går. Blir det någon miss så märker man det ganska väl och det är inget större jobb att ordna i efterhand.
« Senast ändrad: 28 juni 2023, 22:19:30 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad JBergman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Systemlösning med kulvertsystem
« Svar #63 skrivet: 29 juni 2023, 08:36:04 »
Ok, vad bra.

Jag har fått för mig att jag behöver injusteringsventiler/strypventiler för att kunna justera flödet eftersom det är samma shuntmotor som tillgodoser verkstaden och gästhuset med värme, tror du inte dom behövs?

Har satt dit backventilen så som jag tror du menar, då kan bivalenta shunten suga från system tank både från 1an och 2an (då laddning av tekniktank sker).

Kolla om jag kopplat rätt när jag tog bort siemens i garaget.

Jag har tagit bort siemens på returen också, är du säker på att jag inte ska sätta en backventil på vardera retur, alltså innan dom går ihop tillsammans från tekniktank och VP.

Jag blir lite osäker pÃ¥ hur du menar,  med siemens pÃ¥ röd ledning.
Du vill ha en ventil som stänger flödet helt i kulverten, eller?  Jag vill att systemet vid VP drift ska värma tekniktanken till max nödvändig temp, 40C?. sedan shuntas flödet ut till garage och gästhus genom en gemensam shunt och pump. När jag sedan eldar vill jag att överladdning sker satsvis och max det kulverten klarar 75C, sÃ¥ dÃ¥ kommer tekniktanken jobba med varmare vatten. När behövs kulverten stängas av med en ventil, om inte verkstaden behöver värme sÃ¥ stänger ju termostaterna pÃ¥ golvvärmen, dÃ¥ stÃ¥r flödet stilla ändÃ¥. men jag missar säkert nÃ¥got.

Jag tror som dig, att försöka göra det så enkelt som möjligt, det är nog komplicerat som det är redan.

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3623
  • Karma +3/-0
SV: Systemlösning med kulvertsystem
« Svar #64 skrivet: 29 juni 2023, 23:09:42 »
Idén med stänga flödet helt i kulverten var någon tankevurpa från tidigare, garaget ska kunna hämta vid behov.

Strypventilen behövs inte, shuntar hämtar bara det de behöver även om flödet är fullt tillgängligt. Det är pumpen för varje grupp som bestämmer hur mycket som flödar. Om flera parallella shuntgrupper blir "kvävda" av varandra så är matningen för klent dimensionerad.

Läste inte hela inlägget, ville bara tjuvkika lite efter jag stannat uppe för länge och bråkat med konsument-wi-fi och smartprodukter. Suck, det var lika dåligt som jag mina fördommar sa. När jag aldrig skulle köpa några. Dags för 6h sömn, jag kräver 8-11h för att fungera bra.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad JBergman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Systemlösning med kulvertsystem
« Svar #65 skrivet: 30 juni 2023, 07:39:31 »
Okej, då sätter jag inte dit nån.
 
Just ja, jag var kvar i min gamla idé, nu har jag ju en pump ute i garaget så det blir ju precis som du säger. tidigare så tänkte jag att pumpen som går till gästhuset även skulle ta garaget, därav ville jag kunna justera flödet.

Jag har inte landat i det där träsket med smartprodukter ännu, det får komma då man har tid att slita sig i håret :).

Några till frågor.
Eftersom allt flöde går genom VVX, som är till för att få lite värme till några konvektorer så funderar jag på att göra en bypass, ifall den blir tät och behöver bytas.
DÃ¥ insÃ¥g jag även ett problem som kanske kan uppstÃ¥. säg att jag vedeldat och ligger pÃ¥ 70-75grader i tekniktanken, dÃ¥ kommer vvx laddas med den tempen, konvektorslingan har väldigt liten i volym, sÃ¥ dÃ¥ kan shunten som sitter där mest troligt inte fÃ¥ nÃ¥gon större hjälp av returen för att hÃ¥lla nere värmen. Är det ett problem? Om det är ett problem sÃ¥ tänkte jag att man kanske kan sätta in en shunt före VVX sÃ¥ systemtempen hÃ¥lls nere, som vi pratade om tidigare ang förluster.   Se skissen nedan, där ser du shunten jag satt dit just över 12ans utgÃ¥ng. jag har även tagit bort allt som inte behöver driftsättas i "första etappen" av värmeanläggningen.

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3623
  • Karma +3/-0
SV: Systemlösning med kulvertsystem
« Svar #66 skrivet: 30 juni 2023, 20:30:43 »
Hehe, börja inte före allt hår fallit av, till förhoppningsvis har du inget håravfall i släkten och slipper börja. ;)

Perfekt, mycket bättre, vet inte varför jag inte tänkte på det.
Bypass är en bra idé. Att sätta bypassrör manuellt kostar nära samma, kran är så mycket enklare.

Tycker det ser bra ut!

185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad JBergman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Systemlösning med kulvertsystem
« Svar #67 skrivet: 01 juli 2023, 08:35:13 »
Tror jag skulle kunna bli tunnhårig av det här projektet som jag hållit på med i 3år nu, då jag valt att göra precis allt själv :) (men det kanske blir inflytt till senhösten?)

Några till frågor ang dimensionering,

Jag har som största dim 28koppar och 25PAL i systemet, kulverten är 32.

VP, nibe s1255 16kw.

Effekt, gästhuset kommer att klara sig på ca 5000W genom kulverten, här kommer vi att ha luftkonvektorer. Det ger ett flöde på ca 0,17L/s med vatten och 0,19L/s med 30%glykolinblandning. Jag har räknat med delta t på 7C, om det är rimligt vet jag inte.

Effekt, boningshuset kommer enligt energiprestandaberäkningen behöva 4700W, vi avrundar till 5000W för enkelhetens skull.

Garage, oklart i dagsläget men ca 140kvm, golvvärme, kan ses som nyproduktion. underhållsvärme på ca 10-15 grader. Killgissar på ca 3000W? det ger 0,11L/s med glykol.

Totalsumma på flöden: 0,5L/s bortsett från kulvertförluster och andra förluster.

KVS på shuntventilerna? Jag har markerat dom i färger i bifogad bild.

Blå, kvs 6,3 =1,75L/s, är den för stor? Jag antar att om man väljer för stor shunt så har dom svårt att reglera vid lägre flöden.

Resterande shuntar kvs4 förutom shunten som sköter laddningen till tekniktanken (orange) den kanske ska va 6,3.

Pumpar, vad tror ni som har lite känsla för detta att jag ska ha? Har monterat pump 2 då jag hade den från ett annat projekt, och då har jag kollat maxflödena som konvektorerna kräver och den levererar det och lite till.



Vid blå shunt, behöver jag sätta dit en backventil?

« Senast ändrad: 01 juli 2023, 08:56:49 av JBergman »

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3623
  • Karma +3/-0
SV: Systemlösning med kulvertsystem
« Svar #68 skrivet: 01 juli 2023, 13:14:17 »
Ser fint ut! Är det extra takhöjd? Börjar fundera på lite extra snickargläde ovanför fönstren eller spröjs av nån anledning, för det ser lite tomt ut ovanför fönstren. Men mycket fint bygge!


Backventil vid blå shunt kan jag inte komma på att det skulle behövas.

Det finns ett fel vid shunt 4. 1 och 2 är egentligen ingen skillnad. Shunt 3 bör suga från över uttag 1 istället. Tror inte mellanledningen med backventil behövs alls.

*Suddar massa text*

Får tänka när jag har mer tid. Tror en Siemens hittar tillbaka i garaget snart. Den kan inte hämta vatten från tekniktanken om shunt 3 inte blockeras, den leder in kallvatten i shunt 4 uttag 2.
Återkommer ikväll med lite tur. Jag behöver rita lite.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3623
  • Karma +3/-0
SV: Systemlösning med kulvertsystem
« Svar #69 skrivet: 01 juli 2023, 23:20:04 »
Titta och fundera på denna.
Flyttade VVX för att hålla lite mer måttligt flöde genom den.

6-meterspumpar bör funka överallt. Nibe/grundfos har en billig 7-meterspump som funkar bra och är billig. Med till golvvärmen kanske det är bättre att välja en konstantryckreglerad pump.
KVS 6 på alla utom shunt 1, som bör funka fint med 10. Men vet inte så mycket om systemet så kan inte skriva lag på det, men det är en riktlinje i alla fall.
« Senast ändrad: 01 juli 2023, 23:23:41 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad JBergman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Systemlösning med kulvertsystem
« Svar #70 skrivet: 02 juli 2023, 12:10:14 »
Ser bra ut, Du har ju trollat bort alla växelventiler med hjälp av backventiler och den bivalenta shunten, mycket bra!  tummenupp  Kan man fÃ¥ den ventilen att arbeta med hjälp av en klixon sÃ¥ kanske jag slipper ett PLCsystem, men det kanske blir svÃ¥rt att fÃ¥ till att överladdningen ska upphöra dÃ¥ tekniktanken är fulladdad.

Några frågor.

Är det någon slags förregling du ritat in på motorventilen vid ZRS230, den ska öppna samtidigt som pumpen startar? och visst menar du egentligen en ZRS220? fattade det som att ZRS230 är en trevägsventil.

Vilken bivalent shunt ska jag köpa?

Shunt 1, ska det va CRA200 eller CRC200?.
Finns olika typer av shuntar, spelar det någon roll vilken jag väljer, bortsett från flödesegenskaper?

Har du någon benämning på grundfospumpen?

Jag har räknat lite, och borde väl egentligen gå upp i 32 dimension på första stråket innan det delar upp till 28 (har förstärkt linjen på skissen). men, är det värt det då det är så kort bit? samtidigt blir det inga jättesummor heller. Vad tycker du?



Utloggad JBergman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Systemlösning med kulvertsystem
« Svar #71 skrivet: 02 juli 2023, 14:00:56 »
Uppdaterar systemet efter flödesschemat.

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3623
  • Karma +3/-0
SV: Systemlösning med kulvertsystem
« Svar #72 skrivet: 02 juli 2023, 14:37:05 »
6212285 Cirkulationspump Grundfos Lfex AS 25 Cirkulationspump. Grundfos Flex AS 15-70-130. R40 utvändig gänga, 230V.
FLEX AS 15 624455 CIRKPUMP GRUNDFOS FLEX AS 15 NIBE
FLEX AS 15-624471 CIRKPUMP GRUNDFOS FLEX AS 15 NIBE

Hemskt dålig beskrivning på nätet är största problemet med pumparna. De undre två ansluts med R25.
Man kan köra dem på PWM (Standby, 0-100%) om man vill och köper hem en kabel som är svår att hitta i Sverige. Brukar köpa från Tyskland. Men strömsladd och fasta hastigheter inga konstigheter att välja utan att köpa till något.

Men välj inte dessa till golvvärme. Det ska gå att få till konstanttryck, men tyckte inte det kändes så när jag pillade på en senast, inte samma menyversion i alla jag hanterat. Wilo (estetiskt ful pump) funkar bra - Yanos pico eller liknande. Grundfos med rund baksida (Typ Alpha 2L osv) verkar inte hålla lika hög kvalité som andra pumpar.

CRA funkar som shunt 5. Men annars kanske du kan ha en välflödande termostatisk.
CRB där det är radiatorer (rumsgivare) Perfekt till gästhuset om det är radiatorer där.
CRC där det är golvvärme eller radiatorer. (utegivare)

VRB140 är en bivalent shuntserie.

Helt rätt med ZRS. Bara synkron inkoppling, pump startar samtidigt som ventilen öppnar. En modern pump har viss fördröjning tills den pumpar så det är perfekt timing.

Du borde kunna starta och stoppa med en hållkrets. Klixon, termomatic, panetermostat eller 25focus variant - sätt dit en tillbehörskontakt i ställdonet i shunt 1 när den går i bott får du startsignal.
Risken är att framledningen dippar lite väl mycket innan värmen kommer, är det inga radiatorer är det inget problem. Om det ändå är en oro sätt en termomatic eller liknande i rätt höjd i tanken, gärna vid intaget i höjd ungefär eller något lägre.
Sen upphör laddningen när returtemperaturen ur tekniktanken börjar öka till 5 under startvärdet med ännu en klixon, termomatic eller tidrelä. Men hållkretsen får inte kunna starta om inte värme i systemtanken finns. Så det närmar sig PLC, men går lösa utan, speciellt vid mer kompromiss.

Tror du klarar dig fint på 28 mm rör.

Edit: Systemöversikten suger genom värmeväxlaren, medan den trycker igenom på ritningen ovanför. Det är bäst att placera motstånd på trycksidan om man kan välja.
« Senast ändrad: 02 juli 2023, 14:39:54 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad JBergman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Systemlösning med kulvertsystem
« Svar #73 skrivet: 03 juli 2023, 08:08:18 »
Tack för all information,

Ang pumpar, såg att den pumpen jag redan har och tänk använda som CP till frikylan klarar 2grader som min temp, kontinuerligt, det är en wilo star z20/7, som egentligen är avsedd för tappvatten. Har du någon erfarenhet av sjövärme? Jag antar iaf att drifttempen vid kylbehov kommer att vara minst 10C?
Jag tänker även att jag inte behöver en shunt på värmeväxlarsidan som hanterar KBS, då VVX matas med redan shuntat vatten, samt att det sitter konvektorer som kan reglera fläkthastigheten efter rumstemp. Men, ska jag använda en CRB styrning eller en CRA till den shunten? Den matar ju både VVX och Gästhuset samt sänker tempen fram till övriga shuntar.

Tänkte köra ESBE VRG133 25-10 CPF 28mm på shunt 1 och resterande ESBE VRG133 20-6,3 CPF 22mm. Funkar det?

Ang pumplängd 130 VS 180, är det något man bör tänka på? ifall branschen håller på att fasa ut nån av längderna?

Annars kör jag YONOS PICO 25/1-6 på golvvärmesystemen. med CRC200 styrning på shuntarna. Både i boningshus och garage.

Alla andra pumpar får bli Nibe Crikpump, Grundfos Flex AS 15. Håller med om att det inte fanns mycket information att hitta om denna, men den klarar 6meter, PWM och är driftsäker? Hittade den för 13-1400kr på nån sida.

Till poolen så kör jag en CRC200 styrning då jag tänker att en utomhusgivare borde vara bäst? eller tänker jag fel?

Och till shunt 4 (tidigare5, se ny skiss) så kör jag CRA200.

Efter att kollat priser på termomatic så känns det som PLC ändå är ett alternativ, samt att det blir lättare att ändra om något blir fel, eller bygga ut.

Ändrade så att pumpen trycker genom VVX, tänkte inte på det.


Funderar lite på programmet som kommer behöva skrivas.
Tillexempel:
Om systemtanken ökar i värme och uppnår XX C (85C?), då ska ZRS220 och pump 5 öppna/starta. Vid vilken temp bryter man överladdning, eller det blir ju två temperaturer som styr, när tekniktanken är fulladdad, då bryter man på returtempen som du skrev. När den första överladdningen sker kommer ju kulverten ligga runt 35-40Grader pga VP drift, så nån större kallsup kommer inte tekniktanken att få, om jag gissar rätt. Därför är det kanske rimligt att bryta överladdningen när systemtanken sjunkit till ca 35C, även om tekniktanken inte är fulladdad? sen antar jag att golvvärmen i garaget kommer att förbruka resterande värme i systemtanken genom vrb143 shunten. Var är rimligt att sätta givaren/na?

VP, kommer ju automatiskt att stanna då den känner att returen ökar, precis som den stannar om den laddat tekniktanken till ca 40grader.


Utloggad JBergman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Systemlösning med kulvertsystem
« Svar #74 skrivet: 03 juli 2023, 11:37:57 »
Kan jag köra esbe med kvs 10 på alla shuntar, har 28mm rör överallt där jag ska sätta shunt och om jag tar kvs6,3 måste jag antingen ta en shunt utan klämring eller dimma ner röret. men jag vet inte hur känsliga dom är, om det blir problem med att justera flödet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!