Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bästa sätt att fÃ¥ en tät anslutning av ett rör till murstock?  (läst 1041 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad magnus-e

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
Jag funderar på att använda en nu oanvänd skorstenspipa för att evakuera luft från egenbyggd radonsug. För att göra "trycksidan" så kort och enkel som möjligt / minimera risken för att trycka in Radonhaltig luft i huset, vill jag göra det på ett sätt som blir så tätt som rimligen är möjligt.

Då det inte är någon värme på luften ser jag inte något problem med att utvidgning/sammandragning skulle leda till sprickor/otäthet med tiden så är min första tanke att helt enkelt mura in ett kort rör (100 eller 125 mm diameter) på ca 300-400 mm längd (finns idag ett rektangulärt hål ca 25x20 cm i murstocken in till kanalen) som jag sedan direkt kan ansluta till fläktens trycksida.

En annan möjlighet jag funderat på vore att mura in ett rör med större diameter och sedan sätta in det mindre röret inuti detta och täta med fogskum. Detta skulle ge en mer elastisk tätning (mindre risk för stomljud kanske) men då blir det två fogar som måste vara täta för att inte radonluft skall kunna läcka tillbaka från kanalen så kanske inte bra...

Är det något msn behöver tänka på i detta sammanhang för rensning av skorstenskanalen (inget jag låtit göra sedan jag tog bort pannan)?

Någon som har ett bättre förslag på hur man kan göra detta?

OBS Jag har redan fått rådet att det är bättre att sätta fläkten på utsidan av huset för att slippa tänka på någon "trycksida" och det är något jag överväger men då blir jag tvungen att använda ventilen som är min enda ventilation i rummet och projektet också lite mer komplext (måste bygga någon typ av låda för fläkten på utsidan för att det skall vara snyggt etc.). Tänkte också att det kunde vara bra för skorstenspipan att få luftflöde där så den inte "vittrar" pga fukt. Finns också fönsterventiler bara några meter från rummets ventil bort så vore skönt att inte behöva tänka på risken att få in skiten igen den vägen (via skorstenen sprids det ju garanterat bra och ingen luft sugs in från taket utan alla pipor är utgående)...
« Senast ändrad: 20 mars 2022, 13:32:29 av magnus-e »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Enklast är väl bara att sätta dit en stos?
Visst kan du gjuta fast ett rör, men jag ser inte att detta tillför så mycket.
Sätter du typ silikon mellan stos och vägg så blir det väl tätt också?
Stomljud blir man enklast av med genom att ha en bit flexibelt rör emellan fläkt och vägg.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Tony B

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej.
Sätt fläkten på skorstenstoppen istället så att du suger.
Ta en titt på denna
https://www.vilpe.com/sv/product/eco110s-o110-takflakt-monteringsset/

Jag har typ denna lösning men suger ut radonet via dräneringsslangarna som finns runt huset.
Mvh
Tony
IVT X15 med elmätare och värmemängdsmätning på VV samt radiatorvärme
Solfångare 16m2, brukar ge 10000kWh/år.
Solceller installerade år 2023. 25 Paneler mot norr 3,6 grader takvinkel. 11 paneler mot väster. samma takvinkel.
750l acktank laddas med sol och VP samt vattenmantlad braskamininsats för värme och med förvärmning av VV. 750 l VVB tank laddas med VP 
2 borrhål a 194 m aktivt borrdjup, 4 slang kollektor i båda. Frikyla
Byggt 1970. 390 m2 totalt varav 160 boarea resten biarea
Cirka 22 grader på 350 m2 resten 10 grader
Renoverat så nu är det golvärme i hela huset med några radiatorer.
Inomhus pool. Solfångarna värmer på sommaren och VP på vintern
Fjärrvärme bortkopplad

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!