0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Ersättning för inmatad energi och effekt: IE04DErsättning för minskade energiförluster: Jan-mars, nov och dec, månd-fred, kl. 06-22. 3,5 öre/kWh Övrig tid 2,0 öre/
För att hjälpa dig tillbaka till ämnet så du inte blir utkastad så kommer jag med ett förslag: varför inte koppla direkt till värmepumpen utan att blanda in nätet.Gäller "bara" att hålla rätt varvtal så frekvensen/spänningen blir rätt.Så åter till ämnet= ingen risk att bli utkastad. /73sm5sgu
Varför det, det kan ju entisuasmera någon annan att kläcka urhundradets ide.Brainstorming brukar funka bra för att kläcka nya ideer, nu är hjulen satta i rullning i tusentals hem, kanske är det nån som kläcker en ide som visar sig fungera för alla de som kan leverera energi istället för att köpa!Det kanske till och med kan innebära lägre elpris för oss andra.
Citat från: Rickard skrivet 25 september 2004, 11:41:10Varför det, det kan ju entisuasmera någon annan att kläcka urhundradets ide.Brainstorming brukar funka bra för att kläcka nya ideer, nu är hjulen satta i rullning i tusentals hem, kanske är det nån som kläcker en ide som visar sig fungera för alla de som kan leverera energi istället för att köpa!Det kanske till och med kan innebära lägre elpris för oss andra.Brain_storm(n)ing...Ja j-drar i de'...!...de' måste jag berätta för grannen...att.."Rickard har skrivit å' sakt' att...."de sm0bog
Enligt detta utmärkta forum...kan man tveklöst sänka elförbrukningen via en värmepump..!..men.. pumpen drar ju oxo ström..! Vad göra Jo...!!!Det lär ska förhålla sig så..att om en 3-fas asynkronmotor (kortsluten..helst) bringas i översykront varvtal..så levererar den ström..(därom är grannen och jag överens..men..i övrigt..inte...)Om man köper en lämplig sådan el-motor på skroten....och kopplar ihop den med min ångmaskin(5 'ånghästkrafter' = 25 vanliga = 25*736 = 18 kW)och låter den ena dra den andra..Startar så el-motorn via det vanliga 3-fas-nätet...Drar på ånga..till 'lagom' översynkront varvtal så att el-motorn plötsligt blir en 3-fas-generator..och lev. ström till nätet.(grannen är med på 'noterna'.. men reserverar sig)Nu borde elmätaren gå 'baklänges' och därmed 'lagra'den energi som skapats.. enligt föregående resonemang..(grannen säger: "skitsnack" )Därefter (när som helst) kan jag låta värmepumpen förbruka den energi som 'lagrats' på nätet....för nu går el-mätaren åt rätt håll.grannen kräver nu otvetydiga bevis..men jag vågar inte ....- Grannen: "el-mätaren vill kanske inte gå baklänges.."- Hustrun hävdar: "det är säkert olagligt"Finns det någon på detta forum som kan 'ge mej rätt'..eller..får jag 'skaka galler' om jag försöker bevisa nåt' !!!PS..det finns ,trots allt..t.ex. lyftkranar, som 'levererar ström' vid firning (bromsning)! DSde sm0bog
Privatpersoner och föreningar med små vindkraftverk och/eller vattenkraftverk levererar/förbrukar sin energi på det sätt du beskriver. (ungefär) De har dock naturligtvis en uppgörelse med nätägaren och förmodligen en speciell mätapparatur för ändamålet.Om jag får gissa så är de intitiala kostnaderna för mätutrustning och överenskommelse om att få "leverera" el så stora att din ungturbin och elgenerator borde ligga på minst 40 kW för att det skall bli någon affär.Kontakta någon vatten/vindkraftförening för att ta reda på hur det hela fungerar och vad det kostar att komma igång, hör sedan av dig hit igen, det är nog fler än en som skulle kunna tänka sig att elda ved om man kunde nolla elräkningen och kanske t.o.m. få lite utbetalt! /Rickard