Hej!
Behöver er hjälp, har ca 330 kvm hus med golvvärme. Har optiheat golvvärme slangar som är av gummi 10 mm, från källaren där pumpen står eller tidigare pump så är det ca 5-6 meter upp till andra våning. SÅ jag kör en wilo yonos pico 25/1-6. Jag skulle vilja räkna ut mitt flöde då värmepumpar jag tittat på som monoblock skriver ut vilket flöde dom behöver, (bifogar papper på dom här) Jag gjorde ett eget test nu i dagarna 0 c utetemp, 9 kw elpatron, (jag vet, dyrt) titta efter 3 dagar ca blir säkert lite mer i framledning men anyway , 30 c framledning och 17 retur får jag, på cirkpumpen visar den 0.5 m3/h vilket verkar väldigt lågt anyway (postar kurva på den här även) det som gör mig orolig är att jag inte har flödet för att ha till de pumpar jag behöver,
har pratat med daikin och enligt dom och deras papper behövs ca 20l/min o andra pumpar jag tittat på som ni ser i filerna kräver mellan 2-3,5 m3/h 20-35 /min enligt ett gammalt test med gammal cirkpump lpg jag på 860 l/h vilket ej är högt. Jag har allt för högt motstånd med dessa slangar och som det ser ut nu med höjder cirk pump osv, daikin säger att jag ska mata mot tank och sedan ut på huset, vilket jag ej vill..jag funderar nu hur jag kan räkna ut mitt nuvarande flöde och om jag kan istället flytta upp pumpsystemet ca 1.5 /2 m upp, tror inte detta hjälper men men,, ok nu ska jag bifoga lite till er..
i excel funderar jag på jag vill enligt mätningar köra fa-04 3 fas och spetsa vid kallare dagar med elpatron, för få den väldigt billigt och vill testa flödet , annars är den fa- 05/06/08 som gäller, 04 är 15 kw 08 är 27 kw,,
mvh!