Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fläktkonvektor i garage?  (läst 1451 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jockebq

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Fläktkonvektor i garage?
« skrivet: 09 februari 2022, 11:12:04 »
Hej,

Har precis byggt om min carport till ett garage (sitter i anslutning med huset). Huset har en helt ny IVT Vent 402 frånluftsvärmepump och hela huset har vattenburen golvvärme.
Jag tänkte försöka använda frånluftsvärmepumpen till att värma garaget till ungefär 15 grader.

Garaget är 28m2 och har ett litet förråd på 8m2 i anslutning (utan dörr). Allt är välisolerat, både platta och väggar + tak.

Kommer det fungera med en fläktkonvektor som jag kopplar till frånluftsvärmepumpens retur från golvvärmen? Returen är ju inte särskilt varm för min IVT 402 gillar inte detta och börjar varna om returtemperaturen är för hög. Men jag antar att man kommer kunna höja detta lite om man har en fläktkonvektor.

Tvättstugan som har frånluftsvärmepumpen ligger vägg i vägg med garaget så det behöver endast dras 2m rör.

Tror ni detta är den bästa lösningen? Behöver jag ha en IVT fläktkonvektor eller arbetar den helt fristående?

Tack!

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9714
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Fläktkonvektor i garage?
« Svar #1 skrivet: 09 februari 2022, 11:48:26 »
Hej! IVT Vent 402 har bara en relativt liten kompressor och ger en energibesparing i huset på kanske 8500 kWh/år. Lägger du på garaget kommer det att nästan helt värmas av el-patronen. Då kan du lika gärna sätta el-radiatorer i garaget. Lämpligt att sätta en luftluftvärmepump i garaget/förrådet och köra underhållsvärme. Innerdörren kan stå öppen mellan garaget och förrådet.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad jockebq

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fläktkonvektor i garage?
« Svar #2 skrivet: 11 februari 2022, 13:39:25 »
Hej! IVT Vent 402 har bara en relativt liten kompressor och ger en energibesparing i huset på kanske 8500 kWh/år. Lägger du på garaget kommer det att nästan helt värmas av el-patronen. Då kan du lika gärna sätta el-radiatorer i garaget. Lämpligt att sätta en luftluftvärmepump i garaget/förrådet och köra underhållsvärme. Innerdörren kan stå öppen mellan garaget och förrådet.
Jag slipper gärna en luftvärmepump då jag tycker dom är otroligt fula och jag har inget bra ställe för placering av detta.
Finns det något annat sätt att lyckas med detta?

Det behöver inte värmas särskilt varmt, inte ens 15 grader egentligen. Kan tänka mig att dra på en värmefläkt när man behöver höja temperaturen snabbt för att jobba där.
Säg att jag låter returen gå genom en fläktkonvektor, det kan ju inte förändra temperaturen på returen särskilt mycket?

För info så är huset 122m2 och garaget + förråd cirka 36m2.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9714
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Fläktkonvektor i garage?
« Svar #3 skrivet: 11 februari 2022, 14:04:33 »
Det går åt energi för att hålla garage och förråd varmt. Den kan man inte trolla fram genom kopplingar på returen utan den måste tas någonstans ifrån och det blir el-patronen. Jämför kostnaden med installation av två el-radiatorer eller fläktkonvektor med rör till värmepumpen. Driften blir motsvarande direkt-el i båda fallen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad jockebq

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fläktkonvektor i garage?
« Svar #4 skrivet: 11 februari 2022, 14:38:23 »
Det går åt energi för att hålla garage och förråd varmt. Den kan man inte trolla fram genom kopplingar på returen utan den måste tas någonstans ifrån och det blir el-patronen. Jämför kostnaden med installation av två el-radiatorer eller fläktkonvektor med rör till värmepumpen. Driften blir motsvarande direkt-el i båda fallen.
Ja, självklart förstår jag det. Men jag har till och med problem med att returtemperaturen är för hög, så jag får köra den på en rätt låg temperatur. Framledningstemperaturen är ungefär 30-32 grader och returen är 27-28 nu under årets kallaste period.
Värmegolv i hela huset.
Detta ger oss 22,5 grader.

Tror du inte den trots sin lilla kompressor skulle klara ett hus som är större än 122m2? Har ett svagt minne att den klarade hus upp till 160m2. Jag ska ju inte ens ha inomhustemperatur i garaget?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9714
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Fläktkonvektor i garage?
« Svar #5 skrivet: 11 februari 2022, 15:16:40 »
Framledningstemperaturen ska vara låg med golvvärme och då blir returen också låg. Om golvvärmeslingorna inte rymmer tillräckligt med värmevatten kan en liten volymtank behövas. En fläktkonvektor i garaget kanske behöver högre framledningstemperatur än golvet i huset.

IVT Vent 402 klarar nog ett hus uppåt 200 kvm tack vare den inbyggda el-patronen. Kompressorn är liten. Enligt NIBE's dimensioneringsprogram kan man bara spara ett par hundra kWh per år med fläktkonvektor i garaget istället för el-radiatorer. Kompressorn har liksom bara lite ledig kapacitet om det är varmare än ca 7° ute och då är uppvärmningsbehovet i garaget litet om man håller 10° - 15° där.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!