0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Är det förbrukning enligt appen som du förlitar dig på, eller ger nätbolagets elmätare samma bild?Min erfarenhet är nämligen att appen inte alltid visar rätt förbrukning.Kör personligen båda våra (XRH30 och XRH40) satta på läge 4 av 5 och aldrig auto eller max fläkt, så jag kan inte säga idag ifall vår XRH40 skulle kunna bete sig liknande på max fläkt kontra auto.Kan eventuellt testa att köra lite olika sättningar framöver, men jag kör numera för det mesta maskinerna strypta med behovsstyrning i relation till värmebehovet för att de inte skall åka jojo i fläkthastighet och effekt så som de gärna annars gör och vilket lär kosta lite effektivitet.Precis som andra redan har sagt, så är det mycket svårt att förklara hur maskinen skulle kunna dra 50% mer effekt på max fläkt kontra auto-fläkt och ändå nå samma temperatur inne med samma yttre förhållanden. Men det kan väl annars vara ett faktum att Daikin vill att vi skall köra auto-läget och att de har lagt ned en del jobb på att få till effektiviteten i det läget kontra "fast" fläktläge? Så stor skillnad är dock svårt att förstå...
Vid samma avgivna effekt så är effektiviteten högre ju högre flöde över växlaren. Något i TS information felar.MvhD
Det är appen som också synkas med nätbolaget som visar. Vill bara förtydliga att med maxfläkt så menar jag läge 5. Alltså inte knappen med ”muskler”!
Förstår nog inte riktigt vad du menar med "appen som också synkas med nätbolaget som visar".Men okej, tolkar det som att du menar att appen och verklig förbrukning följs åt så pass bra att du är säker på att det inte bara är fråga om felvisning i appen.Jag har personligen ingen erfarenhet av hur dessa maskiner beter sig vid begärt 14°C och det kommer jag heller inte att testa att köra med.Det var nog ingen som trodde att du menade "Kraftfull"-läget, för i det drar den inte så lite ström.
Vore ju så klart spännande perfa76 om du körde fläkt 5 kontra auto (utan Behovsstyrning) nån vecka framöver för att se hur förbrukningen på din xrh40 påverkas.
Det finns som jag ser det några olika skäl att det blir som det blir, om nu dina mätningar stämmer. (Det är väldigt svårt att jämföra olika veckor p.g.a. ändrande utetemperatur, luftfuktighet, sol och vind-förutsättningar som varierar)1. Ett högre luftflöde (om det nu blir det med fläkten på maxfart) får en högre hastighet över golv, vägg, fönster och takytor - vilka då värms effektivare - och du får ett större värmeläckage. Med lågt luftflöde så kan en "isolerande" kall luftmängd närmast dessa ytor göra att värmeläckaget blir mindre.2. Maskinen kanske styr luftflöde och kompressorfrekvens på ett mindre effektivt sätt - vilket genererar lägre COP och dyrare drift.3. Olika fläkthastigheter kan möjligen påverka hur ofta maskinen avfrostar, OM den skulle avfrosta betydligt oftare vid maxfläkt så får du perioder när den inte värmer rummet, utan istället värmer upp utedelen, och när den sedan börjar värma igen måste den komma ikapp med innetempen så den gasar på, vilket ger sämre COP.4. Det kan också vara så att den på maxfläkt avfrostar mer sällan, så det blir ett kraftigt frostlager på utedelen innan den avfrostar, för mycket frost ger dåligt luftflöde och sämre COP.Sen kan man väl fundera över om det verkligen ÄR lika varmt längst bort från värmepumpen även i läge Auto?Och man kan fundera över om appen visar rätt, skiljer det 2 kWh/dygn så är det ju ändå rätt mycket. (lite beroende på åt vilket håll det är)För att verkligen veta behöver du logga din värmepump, för det finns produkter i vår webshop. https://www.energibutiken.se/sv/2-datalogger
Kanske frostar den av för ofta, det kan jag inte säga något om. Men nåt frostlager finns aldrig på utedelen, så för sällan tror jag inte riktigt på i alla fall.
Om du med aldrig menar att det inte blir någon frost på utedelen ens vid fuktigt väder (över 70-80% relativ luftfuktighet) och minusgrader, då skulle jag säg att något måste vara fel på maskinen. För jag vet ingenstans i Sverige som luften alltid är så torr att det aldrig blir någon frost.Jag skall se vad vi kan testa framledes, men i skrivande stund med begärt fläkt 4 så erhålls fläktfart 4 av 5. Med begärt fläkt 5 så erhålls fläktfart 4 av 5. Med Auto-fläkt så erhålls fläktfart 4 av 5. Detta med -1°C ute, behovsstyrning 60%, 24°C börtemp, 23°C rumstemp och i samtliga fall en effektförbrukning på 410W mätt med separat elmätare i elcentralen.Då är såklart effekten stabil på 410W för att kompressorn är begränsad av 60% behovsstyrningen och säger därmed inget om det mot förmodan är så att utedelen skulle styras annorlunda i de tre fallen om behovsstyrningen stängdes av. För att kunna stänga av behovsstyrningen och få ut något av ett test, så måste vi dock låta temperaturen stabiliseras över många dygn och helst med väder utan påfrostning på utedelen.Väder som ger mycket frost jämfört med dito som inte ger någon frost kan av min erfarenhet lätt kosta 30% mer elförbrukning för att hålla samma medeltemperaturen inne. I värsta fall kan frost medföra behov av 10 minuter avfrostning 2 gånger per timma.
Jag har full förståelse för om du inte har lust att laborera med dina inställningar.