Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp! Magna3 som inte fÃ¥r upp flöde! Löser ut pressostat pÃ¥ BVP  (läst 1947 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad addee

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
Fan, är väl klart den måste sitta på samma ställe. När 3-vägsventilen slår om finns ju inget som snurrar runt varmvattnet inne i BVP nu när jag flyttat ut den

Blir ju såklart stopp då också i kretsen utanför.

Skit också, Magnan får ju inte plats i BVP!

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4777
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
Gå är frågan går pumpen i VP eller stannar den, det är rätt hög temp när den gör VV och stnnar pumpen så löser den direkt i princip. Prova med att ställa ner maxtemp 5 C på VV

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9769
  • Karma +19/-4
Jag såg att 25focus redan har påpekat det men budskapet verkar inte ha gått fram. Om varmvattenberedaren är inbyggd i värmepumpen går det inte att plocka bort den interna cirkulationspumpen. Det är den som sköter om att vattnet cirkulerar via beredaren när den ska värmas. Det är förklaringen till att det blev så här:

Så fort jag slår igång BVP med Alphan som sitter i urkopplad, så går flödet ner till 0 på Magnan, och ngn minut eller 2 senare blir det pressostat hög.

Det som hände var att pumpen skulle göra varmvatten. DÃ¥ slÃ¥r växelventilen om och kopplar bort radiatorkretsen. Det kan dÃ¥ inte gÃ¥ nÃ¥got flöde genom Magnan. I och med att Alphan var urkopplad blev det ingen cirkulation i värmepumpen och dÃ¥ stannar högtryckspressostaten värmepumpen. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad addee

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
Jag såg att 25focus redan har påpekat det men budskapet verkar inte ha gått fram. Om varmvattenberedaren är inbyggd i värmepumpen går det inte att plocka bort den interna cirkulationspumpen. Det är den som sköter om att vattnet cirkulerar via beredaren när den ska värmas. Det är förklaringen till att det blev så här:

Det som hände var att pumpen skulle göra varmvatten. Då slår växelventilen om och kopplar bort radiatorkretsen. Det kan då inte gå något flöde genom Magnan. I och med att Alphan var urkopplad blev det ingen cirkulation i värmepumpen och då stannar högtryckspressostaten värmepumpen.

Japp, kom pÃ¥ mig själv för ocksÃ¥. Klantigt. Drar ut rör ur BVP i morgon och monterar Magnan precis utanför  pÃ¥ väggen.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4777
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hur gick det med flödena ??

Utloggad addee

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
Hur gick det med flödena ??

Det löste sig, inte dragit ut rör ännu ur pumpen så jag kan montera Magnan utanför. Gör det på fredag.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!