0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vad är pannans arbetstemperatur? Eldar du med ordentligt drag? Eldar man med för lite och för låg temperatur finns just risk för dina problem. I värsta fall får du skorstensbrand! Jag rekommenderar dig att ringa en sotare som kollar igenom det före huset brinner ner!Hela skorstenen och pannan bör sotas, alla väggar skrapas!
Kan bara hålla med.Värm med värmefläkt/kupevärmare tills vidare.109 kr/styck, borde räcka med två stycken.https://www.biltema.se/bygg/flaktar/varmeflaktar/varmeflakt-2000-w-2000041878Det kommer mycket troligt att börja brinna i skorstenen om du öppnar dragspjället om du har så mycket tjära att du inte får drag i pannan.Och då är det stor risk att huset brinner ned till grunden.Har du knapert med pengar, stäng av övervåningen och håll bara varmt nere (du måste ha frostfritt uppe så att radiatorerna inte fryser om det är minusgrader ute)Kanske någon kan swisha en slant om du lägger ut ditt nummer, eller - om det finns någon som vill bidra kan de skicka ett PM och be om ditt nummer för att kunna swisha.
Löste sig förra omgången problem med draget? https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=75744.msg785869#msg785869Väggarna innanför påfyllningsluckan kan (eller snarare ska) få ett tunt lager svart klet av tjära på sig, så det behöver inte vara ett direkt fel. (Det står till och med särskilt påpekat i manualen.) Det ska dock inte bli något sådant längre ned/in i rökkanalerna - och definitivt inte så mycket att det rinner ut ur pannan... Har man det så är, som tidigare påpekats, risken stor för brand i skorstenen och mycket obehagliga följder.Däremot kan du ju också, speciellt om du försökt elda utan vettigt drag, fått en del kondens (alltså vanligt vatten) i rökkanalerna - och det skulle ju kunna varit det som runnit ut. Eller (lite tråkigare) möjligen en vattenläcka någonstans inne i pannan?
Jag har en vedspis i köket jag kan använda, värmer ju inte lika mycket men kan duga tills vidare. Den brinner på bra så verkar inte vara samma "rör". Kan inte ett par omgångar med skorstensrens hjälpa? Köpte Sotek och Optizon. Är det dumt att försöka elda ens om jag har spjället stängt konstant? Tack för svar!