Hej,
Jag har ett hus byggt 2019 på ca 220m2 med golvvärme och en Scancinavia värmepump.
Nu börjar även garaget bli klart och jag funderar lite på hur det är smartast att koppla in det på värmesystemet.
Värmepumpen är en on/off pump med 2 externa tankar, en för värme och en för varmvatten. Vilken som värms sköts via en växelventil.
Denna är anpassad för att kunna hantera hus+garage.
Till garaget går en kulvert (2 rör)
Garaget är ca 140m2 som ska värmas upp, även det med golvvärme.
Som jag ser det så finns det 2 alternativ.
Alternativ 1 är att koppla ihop det med husets golvvärme. Hur är det med begränsningar på systemets längd med avseende på tryckfall?
Idag är det en cirkulationspump för golvvärmesystemet men jag antar att det går åt en till för kulvert och golvvärmen i garaget?
Alternativ 2 är att ställa en tank i garaget som får agera buffert och utöka systemet i värmepumpen med växelventil, tempivare i tanken och kunna ställa temperaturen separat för det systemet.
Det fiffiga hade ju varit att kunna mäta hur mycket energi som förbrugas på huset jämfört med garaget.
För att krångla till det lite så tänker jag mig att det vore gott med en vattenmantlad kamin i garaget.
Det kommer att finnas ett kontor/gästrum där ute där denna kan stå. Åå så sätt skulle jag ju vilja stödelda vid behov.
Ved finns obegränsat så det är inte en faktor.
Hur tänker ni i detta fall?
Vore tacksamt med lite ideer och input.