0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vad är då så dåligt med förslaget?1. Det är orättvist, ingen koppling till vad man faktiskt fått betala räcker väl som förklaring, men det finns flera bottnar i orättvisan.2. Det uppmuntrar till högre elförbrukning, hade vi t.ex. legat på 1800 kWh som förväntad förbrukning nu i Januari så hade jag ställt ut ett värmeelement på gräsmattan för att komma över 2000 kWh, jag förväntar mig att en radda Svenskar som räknar på detta kommer att göra det, och det kan komma att öka elpriserna ännu mer om vi får ytterligare en eller fler kalla perioder när det blåser lite.
Skall erkänna att jag följer med dåligt i processen runt bidraget, jag har bara hört att alla som förbrukat mer än 2000 kWh skall få 2000 kr var, och att det rör 1.8 miljoner hushåll.
Det blev för lite förbrukning för mig så jag får inte ta del av Bidraget . passerade precis 1700 KWH för december med frugans laddning av elbilen.
Den främsta anledningen är stigande priser på fossila bränslen, särskilt naturgas. Under hösten har Europa sett större efterfrågan på naturgas samtidigt som Ryssland har strypt sin leverans av naturgas. Detta har lett till ökade energipriser på kontinenten vilket även påverkar elpriserna i Sverige.