Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: GolvspÃ¥n med spÃ¥r för slang, eller finns det bättre/billigare alternativ?  (läst 1336 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Stommen är rest för en tillbyggnad och jag behöver besluta mig för hur det ska värmas upp.
Källaren på 40 m2 har ingjuten golvvärme så det är inte några konstigheter, bara att koppla in via en fördelare och shunt till det befintliga systemet.
De två våningarna ovan har jag velat lite kring hur jag ska göra med uppvärmningen på. Det är träbjälklag med cc400 på bottenvåningen och cc600 och cc300 (badrum) en trappa upp.
I badrummet blir naturligtvis också golvvärme men för de övriga ytorna har jag tvekat lite innan jag nu landat i att jag nog vill ha golvvärme i resten också.

Enklast verkar det vara att lägga golvspånskiva med spår för slang och värmeplåtar, men finns det alternativ som är billigare eller bättre? Jag vill inte ha någon lösning som bygger mer på höjden än 22 mm golvspån i alla utrymmen (förutom badrummet där det ändå kommer att bli högre med fall på golvet etc).

En först observation i kring det här är att spånskiva med spår i är inte gratis och golvvärmeplåtar är inte heller billigt.

Golvvärmefördelaren med shunt och pump tänker jag gömma undan i källaren.

Ã…sikter? Tips?

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3650
  • Karma +3/-0
Det finns fräsverktyg för golvvärmeslang, kanske blir billigare och kanske bättre att göra egna spår?

Personligen vill jag bojkotta allt som innehåller onödiga mängder lim. Lim är inte stabila föreningar, avger dåliga ämnen(VOC). Spånskiva, MDF och OSB innehåller massa lim, annars hade det inte blivit en skiva av skräpet.
Värmer man upp det blir VOC-problemet sannolikt värre.

Hade hellre fräst i råspont så det är massivt riktigt trä istället.

Men detta är ett ickeproblem för svenssons. Tycker det är intressant fenomen att det är bieffekten med förstahandsvalet.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Spånskiva år 2021 är jag inte så rädd för. Tror de läskigaste ämnena försvann för 30 år sedan.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Boilerplate4U

  • Alltid nÃ¥got nytt att upptäcka
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 207
  • Karma +0/-0
En först observation i kring det här är att spånskiva med spår i är inte gratis och golvvärmeplåtar är inte heller billigt.
Jag har börjat bli kall om fötterna till åren och gått i samma tankar att lägga gv i hela övervåningen. Kollade efter likande lösningar i övriga EU men kunde inte hitta något prisvärt. Tycker det är märkligt att det inte finns cellplast (xps) med plåtar som borde vara en optimal lösning med tanke på tunnhet och isolervärde.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29442
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Boilerplate4U

  • Alltid nÃ¥got nytt att upptäcka
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 207
  • Karma +0/-0
Såg att Uponor faktiskt hade hade golvvärmeskivor av polystyren som bygger 15mm men de kostar ca 480 kr/kvm (ca 400 kr st) så enbart skivorna skulle landa på ca 65 tkr för vår del. Känns spontant som det borde finnas billigare lösningar.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Plåten till glespanelen kostar ändå närmare 100 kr per m² golv, plus kostnaden för gles. Det är nästan så man skulle rita upp en plåt och skicka förfrågan till någon kines för en offert på ett antal. ;)

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Boilerplate4U

  • Alltid nÃ¥got nytt att upptäcka
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 207
  • Karma +0/-0
« Senast ändrad: 22 december 2021, 00:29:11 av Boilerplate4U »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!