Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: GÃ¥r det ens att justera flöden i plusgrader med inverterstyrt?  (läst 869 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mvjt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 168
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Det är nu ett par plusgrader där jag bor. Jag har en varvtalsstyrd pump kopplad till en 100l arbetstank (kopplad "på riktigt") som i sin tur är kopplat till Uponor Golvvärme (nytt).

Är det ens möjligt att justera flöden när det är plusgrader? Känns som att man får helt olika värden när pumpen går på 30% och 60%...

Blir inte heller riktigt klok på vilket Delta T man skall sikta på när över golvfördelaren (baserat på inverterstyrd pump, arbetstank och plusgrader). Vissa säger 3-4, andra 5, och några 6-7. Det jag märkte när jag minskade cirkulationspumpens flöde när jag hade 4,5 över GVF var att tempen sjönk i huset...Så känns inte som att jag borde ha högre delta...Men det kan som sagt bero på att det inte är DUT nu...

Vill verkligen att flödet skall vara korrekt innan all finjustering av kurvor påbörjas...
« Senast ändrad: 12 december 2021, 22:03:08 av mvjt »
Villa från 1977 i 1,5 plan (150 kvm). Halland. Övervåning direktverkande el. Nedervåning konverterad till Uponor golvvärme (85-90 kvm). IVT Geo 508C kopplad till IVT 100l arbetstank (4 rör). 180m borrhål.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3642
  • Karma +3/-0
Du bör lita på dina egna tankar när det gäller detta. Jag tror du är mer insatt än du själv tror eller vad man ska säga.
Hela nätet är fyllt av förenklingar, inget stämmer egentligen på alla system.
Det fattas rå testdata om alla pumpar för att kunna säga vad som är bäst.
Styrningarna av cirkulationspumparna via värmepumpar idag verkar vara helt åt helvete om man är finsmakare. Jag har inte sett något annat i alla fall.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4764
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
En VB-pump ska aldrig sänkas i varv dÃ¥ blir flödet mindre, ( bara skit som nÃ¥gon  hittat pÃ¥ och tror det är bra ) det är tempen som ska variera och transporten av energin sköter pumpen om. GÃ¥r kanske att sätta en min % i datan och sätt den dÃ¥ pÃ¥ ca 80 % och se om det klarar sig när det blir kallt, Ska inte stÃ¥ pÃ¥ auto utan konstant.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
Lägre delta = lägre framledning = bättre cop. Utgå från det. Öppna alla strypningar och utgå från det. Är det för kallt eller varmt någonstans så får du börja strypa. Min erfarenhet av golvvärme är att det oftast fungerar helt utan strypning.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9763
  • Karma +19/-4
Lägre delta = lägre framledning = bättre cop.

HÃ¥ller inte med om det. Är köldmediet R407 blir det bäst COP när deltaT är 7-9 grader. För R410, som inte har nÃ¥gon glide att tala om, är optimalt deltaT lägre. Men det är smÃ¥ försämringar när man hamnar utanför optimala intervallen, bara nÃ¥gon procent. 

Det jag märkte när jag minskade cirkulationspumpens flöde när jag hade 4,5 över GVF var att tempen sjönk i huset...Så känns inte som att jag borde ha högre delta..

Det är inte så konstigt. Sitter börvärdesgivaren på framledningen strävar reglersystemet efter att hålla framledningstemperaturen på konstant nivå. Om då flödet minskar kommer returtemperaturen att sjunka, vattnet hinner ju avge mer värme till rummet under passagen genom slingorna. Samma framledningstemperatur och lägre returtemperatur ger lägre medeltemperatur på vattnet vilket ger mindre värmeavgivning till rummet vilket ger lägre temperatur. Ändras hastigheten på cirkulationspumpen måste värmekurvan ändras samtidigt om man vill ha oförändrad innetemperatur.

Med tanke på att det verkar vara golvvärme i hela huset skulle jag sikta på lågt deltaT. Om det är 20 grader inne och fram/retur på slingorna är 30/23 varierar deltaT rum/golvvärmeslinga från 3 till 10 grader. Det betyder att de delar av golvet där differensen är låg utnyttjas dåligt som värmekälla. Har man bara 4 graders differens fram/retur blir det jämnare temperaturfördelning över golvet. Det utnyttjas effektivare vilket bör leda till att värmepumpen kan arbeta vid lägre temperatur vilket kompenserar för att deltaT över pumpen kanske inte längre blir optimalt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
Hej,

Det är nu ett par plusgrader där jag bor. Jag har en varvtalsstyrd pump kopplad till en 100l arbetstank (kopplad "på riktigt") som i sin tur är kopplat till Uponor Golvvärme (nytt).

Är det ens möjligt att justera flöden när det är plusgrader? Känns som att man får helt olika värden när pumpen går på 30% och 60%...

Blir inte heller riktigt klok på vilket Delta T man skall sikta på när över golvfördelaren (baserat på inverterstyrd pump, arbetstank och plusgrader). Vissa säger 3-4, andra 5, och några 6-7. Det jag märkte när jag minskade cirkulationspumpens flöde när jag hade 4,5 över GVF var att tempen sjönk i huset...Så känns inte som att jag borde ha högre delta...Men det kan som sagt bero på att det inte är DUT nu...

Vill verkligen att flödet skall vara korrekt innan all finjustering av kurvor påbörjas...

Rekommendation är deltaT 5° över golvslingorna vid DUT. Det betyder att deltaT borde vara endast 2°-3° vid ±0°, beroende på var i landet villan finns.

Har du parkettgolv så är det extra viktigt att ha bra flöde över golvslingorna, då golvytan bör vara max 27°.

Du behöver inte ta hänsyn till värmepumpens flöde eller deltaT, om/när tanken är fyr-rörskopplad. Värmepumpens flöde är då oberoende av golvvärmens flöde.
« Senast ändrad: 13 december 2021, 10:59:51 av Lexus »

Utloggad mvjt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 168
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Stort tack!! Ovärderlig information som jag letat i timmar efter!
Villa från 1977 i 1,5 plan (150 kvm). Halland. Övervåning direktverkande el. Nedervåning konverterad till Uponor golvvärme (85-90 kvm). IVT Geo 508C kopplad till IVT 100l arbetstank (4 rör). 180m borrhål.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!