Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Acktank för uppvärmning när elpris är högt?  (läst 1636 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad spacemoose

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Sitter och funderar på om det kan vara värt att installera en acktank för uppvärmning när elpriset är högt som tex idag (peakar på 8,13kr/kWh under eftermiddagen i elområde 4).
Har läst den förträffliga guiden https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=61528.0 i forumet, men blir inte riktigt klok på hur jag bör tänka. Flera av bilderna beträffande beräkningarna verkar dessvärre saknas.

Jag har ett större välisolerat hus på 406 kvm och bor i Skåne.
Uppvärmning sker via en 2 år gammal Nibe VVM 500 samt Nibe F2120-20 (20kW) luft/vatten värmepump.
Vattengolvvärme i hela huset på bottenplan och radiatorer på ovanplan. Jag har räknat ut att jag har 0,22 Kbm i golvslingorna. Oklart hur mycket extra i radiatorerna.
Golvvärmen går att reglera rumsvis med rumsgivare, men jag kopplade ur dessa i samband med att VP installerades för 2 år sedan.
Har även en större solcellsanläggning 38 kWp. Inget batteri.
Använder Tibber som elbolag med timspotpris.
Använder styrning mot elpris samt ute- och innegivare. Jag har ställt in det så att värmepumpen inte körs under högprisperiod om inte innetempen understiger 22 grader.

Planen när jag installerade detta var att solcellsanläggningen skulle ge tillräckligt med el för att drifta hela husets behov samt elbil, pool etc. Det gör den också i antal kWh, men nu när elpriserna sticker iväg så äts den buffert som jag har sparat ihop under sommaren snabbt upp. Det hade gått jämnt upp om elprisets toppar och dalar är hyfsat likvärdiga under året, men nu har det dragit iväg kolossalt och det finns just nu ingen tendens på att priserna på el kommer att minska inom de närmaste åren.
Hade inte räknat med 10 ggr högre pris än normalt under högprisperiod.

Därför började jag nu fundera på om man skulle kunna koppla på en extra acktank till Niben och ladda denna under lågprisperiod (oftast nattetid) för att sedan kunna använda värmen i huset under dagtid för att minimera körning av värmepumpen under högprisperiod.

Då jag bor i Skåne så är inte temperaturerna under vintertid särskilt låga. Jag bör därmed kunna få rimlig COP trots nattlig körning av VP.
Är en extra arbetstank enligt guidens punkt 2 det jag bör satsa på?
Hur stor bör den vara? Är dubbel volym mot volymen i systemet ett bra riktmärke (dvs ca 500L)?
Hur räknar jag ut om det är lönt att ansluta en acktank överhuvudtaget?

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Acktank för uppvärmning när elpris är högt?
« Svar #1 skrivet: 13 december 2021, 00:54:21 »
Synd med radiatorer på övervåningen. Förstår inte varför man gör så. Visst är golvvärme i bjälklag dyrare än att gjuta in om man ändå tänkt göra en platta. Men att sätta in radiatorer är som att strunta att måla en bil. Visst man spar några kronor långsiktigt men ser förhärligat ut och blir kostsamt i längden. Nog om det.

Hur länge kan du stänga av värmen innan det märks på temperaturen? Borde vara många timmar, åtminstone på undervåningen. Troligtvis blir det inte lönt med tank. Du har mycket lagrad energi i din platta, utnyttja det istället.

Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad spacemoose

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Acktank för uppvärmning när elpris är högt?
« Svar #2 skrivet: 16 december 2021, 23:37:01 »
Hur länge kan du stänga av värmen innan det märks på temperaturen? Borde vara många timmar, åtminstone på undervåningen. Troligtvis blir det inte lönt med tank. Du har mycket lagrad energi i din platta, utnyttja det istället.

Du har helt rätt i att värmen håller sig kvar längre på bottenvåningen än ovanvån där det inte finns golvvärme. En sådan här dag som det varit idag med +6 grader och lite solinstrålning, så har det hållit nästan ett helt dygn. Drog faktiskt ner offseten på VP till -6 i går kväll, så det är bara varmvatten som laddats idag.
Man märker dock att ovanvån blir lite svalare.

Räknade lite på det. Är detta ett rimligt antagande?

Att värma tanken från 32-50 grader eller 18 deltaT
18*1,16*1000 = 20,8kW energi.

För att värma 20,8kW energi. Beräknat på 20kW Nibe VP med COP 3.
20,8/20*6,67 = 7kWh

Då borde en 1 kbm tank motsvara 7kWh batterikapacitet. Jag kan ju nämligen ställa det i relation mot att införskaffa batteri till solcellsanläggningen. Batteriet behöver inte laddas med solel utan kan även laddas från elnätet under lågpris period.

Uppskattade kostnader acktank 1kbm:
Tank 15 tkr
Shunt + cirkulationsmotor. 10 tkr
Installation 8 tkr.
totalt 33 tkr.

Uppskattade kostnader batteri 10kWh ferroamp powerstation mini.
Batteri efter 50% grönt avdrag. 43 tkr
Installation. 5 tkr.
totalt: 48 tkr.


Fördelen med acktank är väll också att jag kan ansluta flera energikällor till den.
Jag kan tex ansluta fjärrvärme som finns indraget i kåken (men är satt som vilande abonnemang). Fjärrvärme utan årsabonnemang kostar 1kr/kWh. Det betyder att om elen är dyrare än 3-4 kr/kWh, så blir det billigare att dra igång fjärrvärmen. Men helst så lagrar jag energi i acktank och/eller batteri än kopplar in fjärrvärme igen (men måste man så måste man). Ska man se till att ha det valet så får man ställa det i relation till hur ofta elpriser kommer att sticka iväg så här. Finns ju en uppenbar risk att vi får se detta allt oftare.

Hur hade ni resonerat?




Utloggad Heat?

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 832
  • Karma +8/-8
  • Kön: Man
  • 15,6kwh/dygn i snitt pÃ¥ VP. 28/10-04--30/10-06
SV: Acktank för uppvärmning när elpris är högt?
« Svar #3 skrivet: 03 januari 2022, 21:06:13 »
Funderar också i samma termer men är lite osäker vad som är bäst.

Ang. Spotpris kanske nån har räknat på om det är bästa lösningen över året för att hålla kostnaderna nere under dessa förutsättningar,
Har man solpaneler så sammanfaller ofta tillgången på egentillverkad el med lågt spotpris (bortser nu från ev. skattebidrag som kan försvinna). Säljer man elen vid detta tillfälle, spot+litet påslag, får man inte så bra betalt och det kanske är bättre att försöka lagra energin(överskottsel) för att minska behovet av köpel.
 Det motsatta gäller pÃ¥ vintern,  behovet av dyr köpel inträffar ofta när tillgÃ¥ngen pÃ¥ egentillverkad el är lÃ¥g. Detta fÃ¥r mig att misstänka att spotpris kanske inte är billigast, kanske bättre med bundet elpris dÃ¥ största förbrukningen normalt inträffar samtidigt som spoten numera fluktuerar kring rätt höga nivÃ¥er? Sen är ju värme o varmvatten bara en del av elproblemet sÃ¥ det kanske kvittar...

Ang batterlösning så behöver man även beakta livslängd vid jämförelse, en acctank överlever värmepumpen, Ferroamp ger 5år/2000 cykler som garanterad livslängd om jag fattat rätt
/Heat? med Nibe S1255-12 +UKV500 + 2 ECS40
Tidigare CTC EcoHeat 8,5

128m aktiv Borra+12m lera
Nyckelhus 105m2 med källare Byggd 1969 i Mälardalen. Värmebehov:17000kCal/h(ca. 20kW) vid -30C enl. ritning.
Årsförbr. 14500kWh, Tidigare 31000kwh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!