Hej!
Sitter och funderar på om det kan vara värt att installera en acktank för uppvärmning när elpriset är högt som tex idag (peakar på 8,13kr/kWh under eftermiddagen i elområde 4).
Har läst den förträffliga guiden
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=61528.0 i forumet, men blir inte riktigt klok på hur jag bör tänka. Flera av bilderna beträffande beräkningarna verkar dessvärre saknas.
Jag har ett större välisolerat hus på 406 kvm och bor i Skåne.
Uppvärmning sker via en 2 år gammal Nibe VVM 500 samt Nibe F2120-20 (20kW) luft/vatten värmepump.
Vattengolvvärme i hela huset på bottenplan och radiatorer på ovanplan. Jag har räknat ut att jag har 0,22 Kbm i golvslingorna. Oklart hur mycket extra i radiatorerna.
Golvvärmen går att reglera rumsvis med rumsgivare, men jag kopplade ur dessa i samband med att VP installerades för 2 år sedan.
Har även en större solcellsanläggning 38 kWp. Inget batteri.
Använder Tibber som elbolag med timspotpris.
Använder styrning mot elpris samt ute- och innegivare. Jag har ställt in det så att värmepumpen inte körs under högprisperiod om inte innetempen understiger 22 grader.
Planen när jag installerade detta var att solcellsanläggningen skulle ge tillräckligt med el för att drifta hela husets behov samt elbil, pool etc. Det gör den också i antal kWh, men nu när elpriserna sticker iväg så äts den buffert som jag har sparat ihop under sommaren snabbt upp. Det hade gått jämnt upp om elprisets toppar och dalar är hyfsat likvärdiga under året, men nu har det dragit iväg kolossalt och det finns just nu ingen tendens på att priserna på el kommer att minska inom de närmaste åren.
Hade inte räknat med 10 ggr högre pris än normalt under högprisperiod.
Därför började jag nu fundera på om man skulle kunna koppla på en extra acktank till Niben och ladda denna under lågprisperiod (oftast nattetid) för att sedan kunna använda värmen i huset under dagtid för att minimera körning av värmepumpen under högprisperiod.
Då jag bor i Skåne så är inte temperaturerna under vintertid särskilt låga. Jag bör därmed kunna få rimlig COP trots nattlig körning av VP.
Är en extra arbetstank enligt guidens punkt 2 det jag bör satsa på?
Hur stor bör den vara? Är dubbel volym mot volymen i systemet ett bra riktmärke (dvs ca 500L)?
Hur räknar jag ut om det är lönt att ansluta en acktank överhuvudtaget?