Jag behöver lite tips på vad man skall använda för multimedia.
Jag har idag en Echostar DVR-7000 digital/analog satellitmottagare, med hårddisk, som jag tänkte byta ut. Jag har även en simpel boxerbox, mest för att få tv3 och ztv.
Jag har länge funderat på att skaffa en Dreambox (7025 eller så), mest för att jag vill ha möjlighet att spara och bränna ut program via nätet. Jag har också funderat på att byta samsung-boxerboxen mot en Dreambox 500-T.
Häromdagen satt några kollegor på jobbet och snackade, och då snackade en kille om att han körde MythTV, och han till och med kopplade upp sig mot den med mobilen under lunchen
Han körde tydligen ett par billiga USB digitalmottagare från Clas, och även hans lilla Via-burk orkade med ett par strömmar utan problem.
Jag har kollat lite på mythtv.org, och det verkar ju inte vara nån barnlek direkt att sätta upp allt. Det måste ju vara enkelt att använda också, eftersom resten av familjen är "technology challenged'
dessutom vet jag inte hur det funkar med satellitmottagare och kodning.
Jag skulle vilja ha möjlighet att förutom att kolla och spela in TV-program, både via satellit (Canal Digital och ev Viasat) och boxer, men även helst kunna lyssna på strömmande internetradio, och även spela upp filmer i diverse format som ungarna hämtar hem.
Allt skall givetvis kunna kontrolleras via nätet, så jag kan sätta igång en inspelning även fast jag är på jobbet.
Jag såg i senaste elektronvärlden en annons på en liten wi-fi radio från Acoustic Energy, vilken själv plockar upp kanallistor från en gateway och med en ratt väljer man program. Nåt sånt skulle jag vilja ha, ev i en separat tuner som passar till hembioanläggningen. AE-apparaten var inte i nån rackmodell.
Windowsbaserade lösningar går bort direkt.
Det känns som jag kanske är lite tidigt ute, eller?