Hej!
Jag och maken har flyttat in i ett hus med krypgrund och jag hoppas på att jag kan få svar på endel frågor jag har om grunden.
Hos oss så finns det en tillbyggnad där det inte finns plast på marken i den delen av huset finns det även organiskt material och där kan man känna av viss lukt ibland. Framförallt kan man känna det vid golvlister. I resten av huset så kan man om man luktar jättenoga känna lite doft precis när man kommer in i huset. Det är bara jag och min man som känner lukten, inte gäster eller killen från ocab.
Eftersom vi (främst jag) ville kolla upp lukten så hade vi en kille från ocab här och kollade. Han kände lite lukt i den tillbyggda delen och mer lukt i grunden. Han sa att det fanns tecken på fuktpåverkan. Han rekommenderade rensning av grunden, plastning och avfuktare med undertrycksfläkt. Han nämnde även att det med största sannolikhet finns tryckt virke i syllen men sa inte så mycket mer om detta.
1. Om det är så att lukten orsakas av den tryckta syllen, kan då avfuktare med undertrycksventilation råda bot även på detta? 2. Hur vet man om det är fuktig krypgrund eller tryckt syll som luktar? Lukten jag känner är typ källare/jordkällare.
3. Kan jag göra något mer än det ocab-killen rekommenderade?
4. Kan man lägga typ latexfog i golvspringan bakom golvlisten för att dämpa att det kommer lukt därifrån?
5. Kan vår luftvärmepump ”suga” upp lukt från krypgrunden? Jag tycker att det blir något värre när den är igång.
Många frågor men jag hoppas att jag kan få svar på några 😃