Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur fÃ¥r jag upp temperaturen pÃ¥ golvvärmen i uterummet?  (läst 1551 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad The Sailor

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej alla värmepumpsexperter!

Jag har fått ett litet bekymmer sen vi bytte värmepump. I somras bytte vi ut vår gamla IVT 490 frånluftsvärmepump och satte in bergvärme, en IVT GEO, 512c. Vi har vattenburen golvvärme i hela huset, även i uterummet. Med frånluftsvärmepumpen så var det galet varmt och skönt golv i uterummet. Enligt rörmokaren som fixade detta så sa han att "golvvärmen i uterummet är kopplat direkt på frånluftsvärmepumpen". Om man kände på rören då så var det säkert 40 grader på tilloppet. Finns ingen termostat till uterummet, dock en cirkulationspump med en, vad jag tror, bypassventil (shunt?), det går alltså att strypa värmen till uterummet. Resten av huset har termostater till golvvärmen i alla rum.

Nu till problemet: Sen vi installerade bergvärmepumpen så blir det inte speciellt varmt i rören till golvvärmen i uterummet, kanske max 21 grader. Jag antar att bergvärmepumpen nu tror att det är som vilket rum som helst. Jag har testat att vrida upp värmen på pumpen gradvis under några dygn till 27 grader (från normalt 21 grader) men då börjar pumpen larma "för hög framledningstemp". Det blev också för varmt i huset trots att jag drog ner på termostaterna. Jag vill ju har mer värme i golvet i uterummet. Det behövs trots isolerat golv och isolerglas.

Hur ska jag göra för att få upp temperaturen på golvvärmen i uterummet?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29420
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Om golvvärmen på uterummen kräver högre temp än övriga huset så funkar inte din nuvarande lösning.
Men innan du bygger om så kan du prova att öppna shunten max och se vad det gör?
Ta en bild på ventilen till golvvärmen så kan vi försöka guida?

En ombyggnad innebär installation av en arbetstank och att golvvärmen till uterum/övriga huset delas upp på 2 kretsar från arbetstanken.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Peter Ekström

  • Gäst
Peter Ekström
SV: Hur får jag upp temperaturen på golvvärmen i uterummet?
« Svar #2 skrivet: 31 oktober 2021, 15:37:18 »
Nu ser jag att uterummet verkar vara påkopplat på övriga husets golvvärme. För mycket bråte just nu för att smyga rör, men så verkar det vara. Hur stor tank behöver jag? Uterummet är 22 kvm och isolerat. Hur lägger man upp en bild?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29420
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur får jag upp temperaturen på golvvärmen i uterummet?
« Svar #3 skrivet: 01 november 2021, 15:35:30 »
Du måste vara inloggad för att lägga upp en bild.
Är det en slinga som är påkopplad samma fördelare/shunt som övriga huset?
Ska det byggas om så är nog mitt råd att göra det ordentlig med en arbetstank.
Tanken bör nog vara minst 200 liter.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad The Sailor

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ja det påkopplat på övriga husets golvvärme. Men behöver jag verkligen en tank på 200 liter? Uterummet är bara på 22 kvm.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4749
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur får jag upp temperaturen på golvvärmen i uterummet?
« Svar #5 skrivet: 01 november 2021, 18:27:08 »
Det är säker en pump i VP som trycker ut vattnet pÃ¥ ett rör och sen sÃ¥ är GV kopplat pÃ¥ detta med en pump. Övrig GV har nog ett större behov av flöde och dÃ¥ gÃ¥r vattnet lättaste vägen med en lägre temp  Liksom stjäl flöde frÃ¥n GV uterum och VP reglerar efter utetempen för huset. GV uterum ska inte vara tillsammans med huset, dÃ¥ reglerar VP sÃ¥ tempen blir bra i huset. Det bör vara  system i ditt fall med kanske en shuntgrupp för huset och VP ställs i temp för uterummet. DÃ¥ fÃ¥r uterummet en högre temp och en shunt för huset reglerar ned till rätt temp för denna. Det är svÃ¥rt att fÃ¥ till det med en VP när det är 2 objekt som ska olika temp.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29420
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur får jag upp temperaturen på golvvärmen i uterummet?
« Svar #6 skrivet: 01 november 2021, 20:12:54 »
Det sitter en liten svart ratt där nere, har du provat att skruva på den.
Skulle gissa att man öppnar den moturs?
Men det är bara att prova med fullt utslag Ã¥t bÃ¥da hÃ¥llen för att se vilket som ger bäst effekt.  ;)

Det är inte uterummet som behöver tanken, det är övriga huset, ska du styra framledningen efter det 22 m2 behöver så måste det finnas lite volym som tar hand om värmeöverskottet som inte går ut i övriga husets värmesystem.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur får jag upp temperaturen på golvvärmen i uterummet?
« Svar #7 skrivet: 02 november 2021, 09:46:52 »
Egentligen skall det vara gjort såhär, som i skissen nedan.
Det som indikerar "radiatorer" i bilden skall vara ert uterum, och golvvärmen så husets värmekrets.

Med denna inkoppling så får uterummet styra kurvlutningen i styrdatorn, och "onödigt varmt vatten" cirkulerar till arbetstanken och uterummet, ett delflöde tas till golvvärmen för att hålla huset varmt.
Att det bara behövs ett delflöde beror på att du producerar mycket varmare vatten (till uterummet) än vad husets golvvärmesystem kräver, och det måste därför "Späs ut" för att det skall bli jämn värme i lagom mängd i huset.
Det är mycket möjligt att värmepumpens verkningsgrad sjunker med kanske 30% eller mer om du vill ha varmt i uterummet, vilket kan kosta kanske 2000 kWh/år.
Det kanske skulle vara lika billigt att värma med el, eller möjligen en luftvärmepump så att bergvärmepumpen kan få jobba med bästa möjliga COP.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad The Sailor

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det sitter en liten svart ratt där nere, har du provat att skruva på den.
Skulle gissa att man öppnar den moturs?
Men det är bara att prova med fullt utslag Ã¥t bÃ¥da hÃ¥llen för att se vilket som ger bäst effekt.  ;)

Det är inte uterummet som behöver tanken, det är övriga huset, ska du styra framledningen efter det 22 m2 behöver så måste det finnas lite volym som tar hand om värmeöverskottet som inte går ut i övriga husets värmesystem.

Ja den svarta ratten har jag skruvat på motsols och då blir det varmare i uterummet.

Utloggad The Sailor

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Egentligen skall det vara gjort såhär, som i skissen nedan.
Det som indikerar "radiatorer" i bilden skall vara ert uterum, och golvvärmen så husets värmekrets.

Med denna inkoppling så får uterummet styra kurvlutningen i styrdatorn, och "onödigt varmt vatten" cirkulerar till arbetstanken och uterummet, ett delflöde tas till golvvärmen för att hålla huset varmt.
Att det bara behövs ett delflöde beror på att du producerar mycket varmare vatten (till uterummet) än vad husets golvvärmesystem kräver, och det måste därför "Späs ut" för att det skall bli jämn värme i lagom mängd i huset.
Det är mycket möjligt att värmepumpens verkningsgrad sjunker med kanske 30% eller mer om du vill ha varmt i uterummet, vilket kan kosta kanske 2000 kWh/år.
Det kanske skulle vara lika billigt att värma med el, eller möjligen en luftvärmepump så att bergvärmepumpen kan få jobba med bästa möjliga COP.

Tack för detta. Kan tillägga att huset är ett Götenehus i sutteräng, golvvärme överallt, med uterummet är det cirka 240 kvm som värms upp med golvvärme. Ett badrum har elgolvvärme.
Med ditt förslag (skissen) så behöver jag installera en arbetstank? Är det rätt uppfattat? Hur stor volym bör den ha?

Utloggad The Sailor

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Egentligen skall det vara gjort såhär, som i skissen nedan.
Det som indikerar "radiatorer" i bilden skall vara ert uterum, och golvvärmen så husets värmekrets.

Med denna inkoppling så får uterummet styra kurvlutningen i styrdatorn, och "onödigt varmt vatten" cirkulerar till arbetstanken och uterummet, ett delflöde tas till golvvärmen för att hålla huset varmt.
Att det bara behövs ett delflöde beror på att du producerar mycket varmare vatten (till uterummet) än vad husets golvvärmesystem kräver, och det måste därför "Späs ut" för att det skall bli jämn värme i lagom mängd i huset.
Det är mycket möjligt att värmepumpens verkningsgrad sjunker med kanske 30% eller mer om du vill ha varmt i uterummet, vilket kan kosta kanske 2000 kWh/år.
Det kanske skulle vara lika billigt att värma med el, eller möjligen en luftvärmepump så att bergvärmepumpen kan få jobba med bästa möjliga COP.
Du nämner att uterummet skulle kunna värmas upp med el. Hur menar du dÃ¥? Luftvärmepump ska jag fundera pÃ¥, även om det blir en extra jättepryl med allt vad det innebär. Grejen är att med den förra frÃ¥nluftsvärmepumpen (som innebar 33000 kwh/Ã¥r) gjorde att golvet i uterummet blev galet varmt och skönt. De kallaste dagarna med minus 20 stödeldade jag i kaminen ett par ggr per kväll och det räckte. Dagtid med minus tjugo sÃ¥ är det normalrumstemp dagtid om solen är framme. 

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur får jag upp temperaturen på golvvärmen i uterummet?
« Svar #11 skrivet: 03 november 2021, 06:25:09 »
Jag vet inte hur temperaturregleringen på gamla frånluftsvärmepumpar fungerade, så jag kan tyvärr inte förklara skillnaden, men det är fullt rimligt att uterummet kräver avsevärt mycket högre temperatur för att hålla rummet varmt än vad resten av huset kräver.
Hur du än gör kommer det att kosta en rejäl slant att hålla rummet varmt, antingen behöver du en arbetstank och möjligen en extra cirkpump, eller så värmer du med el (Värmefläkt) eller så sätter du in en luftvärmepump.
Räkna med att det kommer att kosta norr om 20 000 över en tioårsperiod att värma uterummet.
Men det kan det ju kanske vara värt om ni har behov av det utrymmet som bostadsyta året runt.
Kan du förklara lite mer om hur ni nyttjar rummet?

Det finns de som löst värme av uterummet genom att köra vatten från vvb, typ VVC-slinga, för att värma - men även det kommer att kosta i låg COP och stort slitage på värmepumpens kompressor då den kommer att tvingas arbeta med tappvarmvattenproduktion under stora delar av tiden.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad MrJazze

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur får jag upp temperaturen på golvvärmen i uterummet?
« Svar #12 skrivet: 09 november 2021, 23:29:37 »
Ett annat alternativ är ju att sätta in en liten el-panna och sköta distribution via golvvärmen som ändå finns tillgänglig.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!