0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Några kommentarer efter att ha läst igenom tråden. Om man vill montera solpaneler vertikalt (på fasad) så krävs bygglov.Sedan ang ledningsdragning från panelerna på taket, så är det likström det handlar om. Och då kan ljusbågar uppstå, vilket tänder eld på taket. Rekommenderas inte. Man kan undvika det, eller minska risken genom att ha tillräcklig låg spänning. Man får dra fler trådar till centralen. Men det kan det vara värt. Seriösa installatörer sköter nog detta bra. Men det kan vara värt att kolla spänningsnivåerna dom tänker sig.Om några år skulle jag tro att det finns hyggliga batterier där man vinner på att lagra istället för att sälja. Det förbättrar framtida ekonomi så länge inte staten börjar beskatta den egna elproduktionen. (Förutsatt att dom inte gör det redan. Jag är lyckligt omedveten).Dvs man behöver kanske inte fundera alltför mycket på framtida elpriser. (Man får fundera på lagringskostnad istället).
Nu har äntligen monteringssystemet och panelerna dykt upp, såg att det kom 405W paneler istället för beställda 395W .Intressant att se om dom tror att jag ska betala mellanskillnaden Så nu är det ”bara” att det kommer en elektriker med Ferroamp grejerna och lite montörer för att montera panelerna.Man blir lite mörkrädd om det ska ta sådan tid att få upp grejerna hur stökigt det blir om man behöver garantihjälp !Men fortsättning följer och plötsligt händer det att det är monterat 😎