FUKT:
Jag och min sambo har nyss köpt ett hus med källare. Under besiktningen så farmkom det att det är förhöjd fukthalt i källaren. Källaren är omdränerad -89 (vad vi vet har man bara asfalterat ytterväggen) och ingen källarlukt känns men det känns ändå som vi ska göra något förebyggande innan någon händer. Det har blivit några putssläpp på källarväggen, så visst är det ett problem med fukten.
Dränera kommer vi göra om ca 2 år men tills dess funderar vi på att köpa en luftavfuktare. Jag köpte en hygrometer och luften i källaren håller ca 40-43% luftfuktighet idag (kanske ska tilläggas att jag bor i blekinge). Under sommaren kommer detta öka men jag har inte en susning om hur mycket. Någon som kan ge en uppskattning?
Vi har funderat på en APPLIANCE DUETT 10 från OnOff för en tusing, är den duglig. Jag förstår att den givetvis inte är lika bra som kcc, woods, mitsubishi etc men den kanske duger de åren vi använder den tills omdränering.
VENTILER:
Jag har inte kännt något kallras, men jag tycker ändå luften i huset är för dålig. Vi har även en kakelugn som kräver en hel del luft när vi äldar. Jag har tittat lite åt PAX termostatstyrda ventiler, är de något att ha? Om inte vilka rekoemnderar ni?
tacksam för svar
/Andreas