Jag sitter och klurar på bästa sättet att lösa inkoppling av en radiator. Två rör kommer i taket och går sen in i väggen (upp till övervåningen). Jag vill koppla på en radiator nedanför detta. Precis här har jag tänkt sätta en duschvägg. Den kommer hamna precis under rören. Går jag nedåt med det vänstra röret blir det ingen luftficka. Men pga låg takhöjd kommer duschväggen slå i röret. Om jag går över röret med en böj, måste jag då sätta en luftning eller är det så lite att luften kommer försvinna. Det är tillopp och inte retur som sticker upp. Det omvända hade känts rimligare att luften bubblat bort åt rätt håll av cirkulationen...
Det är fö elförzinkade stålrör. Gör jag bäst i att byta den sträcka som skall vara "i duschen" med kopparrör som jag målar?
Är det OK att sätta en presskoppling i koppar som ansluter mot ett elförzinkat rör?
Eller är det en bonus med klämringskoppling här, om man måste göra om nåt i framtiden, eftersom röret går in i väggen och kommer vara omöjligt (eller iallafall svårt) att byta. Med klämring kan jag ju enkelt "ändra" hela kopplingen" i framtiden...
Lite Kurt Olsson nivå på min skiss... Blått är tänkt duschvägg. Rutan är radiatorn.
Man kanske även kan tänka sig att sätta en T ventil så man kan lufta?
Se även bilden från verkligheten hur rören ser ut nu... (jag ska givetvis mura igen hålet men isolera rören så de inte sitter stumt och oisolerat i betongen...)
ps borde jag ha postat i »VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme, sorry isåfall...