0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
På mitt ftx är lagren på fläktarna slut. Oljudet blir värre och värre. Kanske du har samma problem?Har beställt nya lager som snart ska monteras. Vad har du för märke och modell?
Du har väl två fläktar inne i ftxen?Då dessa snurrar så finns det på min två stycken lager på axeln som gör att fläkten kan snurra, precis som på mycket annat som snurrar. Jag kör med ganska låg fart på mina fläktar och det sliter hårt på lagren fick jag höra.Här är en video som visar min maskin då han byter lager
Hej, märker att jag också har samma problem som du och TS beskriver och undrar om det är svårt att ersätta fläkt lagren? Och vart beställer man dem från?
Jag gjorde som i videon. Gick ganska fort men behövde göra det två gånger då jag beställde fel lager första gången 😔.Har man tur finns lagren i välsorterade butiker. Bara man hittar rätt typ av lagernummer så tar man Google till hjälp. Jag sökte på mitt aggregat och lager så fick jag förslag.
Löste det dina problem med oljud? Jag funderar på att köpa en ny fläktmotor. Spelar det någon roll om ena fläkten är en annan modell sålänge den passar in i aggregatet?
Vad har du för aggregat?
Den ska vara på rätt. Bäst att låta den vara om den blivit inställd på 1. Gissar det är lika sätt på de flesta fläktar att byta lager. Kanske den borde rengöras? Kan vingarna vara sneda? Tycker det är dumt att betala 2000kr för ny fläkt om det bara är lagren för några tior som är slut.https://www.rec-indovent.se/servicepartner/instruktioner/