0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kul graf!Detta tänker jag när jag kikar:Det ser bra ut för vad det är. Antar alla småtaggar är orsakade av den varierande returtemperaturen från elpatronen. Men varför det inte blir stabilt innan kompressorn stannar undrar jag. Kanske finns något att optimera?Det hade varit bra om du kunde tajta deltaT VB något. Se om du kan göra det genom bättre värmefördelning i huset - injustering om möjligt. Mät delta på enstaka element.Borrhålet något mellan lagom och något snålt för pumpen. Snålt för huset. Jag antar du får välja den minsta modellen värmepump nästa gång om du inte ska tilläggsborra. Ventilationsåtervinning som avlastar borrhålet är nog inte dumt om möjligt.Hur känns driftkostnaderna?
Jag tolkar det som att kompressorn går nonstop och elpatron går on/off, och det är som det ska.Jag tycker nog deltat är perfekt, ser ut som ca 8 C, hittar inget att optimera på denna?Jag skulle kolla på de minsta invertrarna på marknaden, typ Nibe 1255-6 eller nån liknande minsting när den nuvarande ger upp.
Taggarna kommer av elpatronen. Kompressorn har i princip gått konstant under vald tidsperiod. Eller vad menar du med "stabilt innan kompressorn stannar"?
Det är lite svårt att ge sig på någon injustering av de två gamla enrörskretsarna med bottenkopplade raddar. Alla termostater är borta och värmefördelningen upplevs bra i hela övervåningen så jag börjar gärna inte pilla på det Är det något jag skulle kunna justera är det cirkpumparna (kör dock bara en CP, då bypassen är stängd)
Modernt FTX är installerat för två år sedan redan.Total elförbrukning ligger på 14000kWh nästan varje år
Uttryckte mig nog fel, för det jag menade verkade misstolkats av båda.Jag ser att kompressorn går hela tiden i princip. Men längst till höger i översta bilden är det tre tydliga stopp.Mellan stoppen använder den elpatron. Har kompressorn stannat "är" värmebehovet lägre än kompressor + elpatron och även "lägre värmebehov" än bara kompressor enskilt. Men när kompressorn startar snart igen använder den både kompressor och elpatron före, mellan och efter dessa tre stopp.Den borde med andra ord bara kört kompressor utan elpatron och spetsat lite glesare med elpatron så kompressorn hade gått hela tiden där. Eller ingen elpatron alls - då hade temperaturerna planat ut och inte blivit formade efter elpatronanvändningen.Så regleringen är inte helt hundra, onödig elpatronsanvändning och onödiga kompressorstopp med andra ord.Kompressorn stannar för lätt och/eller elpatronen är för tidig/stark eller kopplar ur för sent.Förstår. Då är det bara öka flödet lite som du skulle kunna göra. Medeltemperaturen VB retur är 45 och medeltemperatur VB stigare är 54 grader. Det borde betyda att medeldelta är 9 om det inte ser annorlunda ut vid ett ögonblicktillfälle jämfört med medelvärde. Så därför tycker jag deltat VB är lite högt.Mycket bra!
Ja regleringen i denna maskin är ju fullständigt "dum". Finns några pottar att göra små justeringar på men inte mer än så. Den har inte ens någon display.Elpatron har heller ingen möjlighet att gå in i olika steg, utan det är allt eller inget som gäller (6kW).Vad tycker du jag skulle tjäna på att minska delta på VB lite? Tänkte du att jag får lite högre avgiven effekt från radiatorerna genom minskad delta?Tack för du delar med dig av dina intressanta iakttagelser som jag själv inte riktigt reflekterat över tidigare.
Var i landet ligger huset?
Lite synd att den är så enkel. Du kanske skulle kunna testa koppla ur en del av elpatronen, fysiskt vid elpatronens kontakter. Försöka få ner den till 4-5 kW ungefär, då kan det hända att det fungerar bättre.Du får lite högre avgiven effekt från radiatorerna om delta blir bättre, COP kan öka marginellt. Rumstemperaturen kanske ökar något, kanske är önskvärt. Är det inte önskvärt så får du sänka till en lägre framledningstemperatur för att få samma rumstemperatur, lägre hetgastemperatur och bättre ekonomi än innan.
Minsta F1255an 6kW verkar ju vara inverterstyrd?Varför arbetstank? Gissar att din tanke med arbetstank var om jag väljer en on/off VP.Observera att jag inte tänker koppla bort radiatorerna på ÖV utan jag låter dom bara få samma framledningstemp som källarens golvvärme (möjligen något högre, finns shunt till golvvärmen). Jag menar att dom värmer det dom värmer, LLVP får spetsa resten.Att kylmöjligheten finns på sommaren är värt mycket, även om jag dock har en sval källare på sommaren.
Tycker det låter märkligt att det skulle vara elpatronen som går av och till även när värmebehover blir så litet att den drar ned på frameldningen - den fortsätter tugga på med samma amplitud, och det säger mig att kompressorn går av och till även vid max framledning (ca 55 grader).