0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vad för motor och var sitter det, är det i en båt/husvagn/husbil,
Det finns en styrspänning, brukar kallas D+ som kommer från generatorn då den laddar. Den använde vi i tiderna för styrande av skiljerelä mellan startbatteri och nöjesbatteri i tävlingsinstallationer för billjud.Det fanns åtminstone då även färdiga relän att köpa som tålde strömmar på över 100A.
Fel sorts batterier , vid alla paralellkopplade ska dom vara matschade och den intre resistansen lika .Edit Bara rent parralella , den som BT har är lika som jag har i husbilen och fungera tillsammans med start och bobatteri
Monterade skiljerelät med en skild brytare som jag måste komma ihåg att öppna/stänga. Allt fungerar som det ska då jag testar. Då Relät drar så leder det ström från huvudbatteriet till slavbatteriet (enligt voltamperemätaren)Men inte laddas mitt slav batteri för det? Ska det inte räcka att jag stjäl ström från huvudbatteriet? Är nu inkopplat så att då relät drar så kopplas + ihop med huvudbatteriet, då tycker jag det ska föra över ström till slavbatteriet. - tog jag bara från lämplig skruv men den har kontakt med - på huvudbatteriet.Spelar ingen roll om motorn är igång eller ej. Blev ett agm 12Ah batteri, kan det påverka då det inte är agm på huvudbatteriet. Har bara drivit två ledlampor på 18W stycket i några minuter, blev svagare och svagare fastän relät drog och motorn var igång.
Har förstått det är någon sorts magnet/stator istället för generator på dessa. Finns nog 3 trådar som kommer ur. Vilken skall man chansa på?