0 medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.
tycker det varit tyst länge om solpaneler för att värma tappvatten.Är effektiviteten usel under vintern?
Mina solfångare K2 9,6M² värmer på bra! Den som skrev att de inte ger 6-7 månader per år vet nog inte mycket om solfångare! Ett normal år kan jag stänga pannan i mitten på april och sätta igång att elda igen i oktober, vid bra väder inte förrän närmare november.
Måste vara mig du syftar på. Jag skrev att de gav 6-7 månader per år, inte tvärt om i alla fall om man vill peta på avrundningen.Skriv gärna hur du tänker så jag förstår varför man ska investera i solfångare. Mina satt på huset när jag flyttade in. Hade aldrig betalat 60k för det där.04/15 - 10/01 är 5,5 månader.Du har skrivit följande "Man ska räkna med att solpaneler är helt värdelösa 6-7 månader per år." De 5.5 månader sköter solen den värme som behövs samt tappvarmvatten. Övriga månader hjälper den till. Då jag inte har någon automatik som räknar ut vad den ger i kW kan jag inte svara på det. Men jag mer än halvera min pelletsförbrukning per år. 7-8 år så var min anläggning intjänad! Förvärmning av varmvattnet får man året runt, men hur många kilowatt det motsvarar är förmodligen inte speciellt många.Men jag gillar mina solfångare ändå.5-10 kr per dag tror jag är vad jag får in soliga dagar. Är det kallt så är förbrukningen större och framledningstemperaturen så hög att de får dålig verkningsgrad dvs de ger dåligt stöd när det är kallt ute.Är det varmt ute så är förbrukningen låg.Så hur det ska betala av 60000 kr inom rimlig tid vet jag inte.Har man solfångare och vill byta grundläggande värmekälla så verkar de flesta installatörer inte vilja ta i solgrejerna. Lite det jag ser som ett problem med det i längden, hinner knappt betala sig innan det är "förbrukat".Men med dagens elpriser känns nyttan allt större. Problemet är att man investerar i något som finns ibland tycker jag. Du måste ha fullstor backup i alla fall. Montera avluftsåtervinning eller något annat påkostande på ordinarie uppvärmning tror jag betalar av sig bättre.Men jag vet inte, flyttar jag vill jag på något vis ta med mig solfångarna. Om det är för att jag vet att de kommer kasseras i förtid eller om det är för jag gillar se gratis energi fyllas på vet jag inte.
Idén var att har en tank med slinga på 2-300 liter innan vvb, och plana solfångare för att de ger med vid låga temperaturer. Och en sån lösning tillför energi varje dag.Helt klart värt att räkna på.
Mina solfångare vakuumrör 6m2 lyfte den 2022-01-14 temperaturen i accktanken 750 l till 33grader från 23 då det var solsken hela dagen. Så värdelösa är de inte men solen måste klart skina på dem.
Vad det gäller Nebraska och jordvärme så är det säkert så att jordtemp är lägre i Sverige . Samtidigt går det att ladda marklager med värme. Inte minst f.d. Sobris förspråkade marklager och jag var nära att bygga ett160 M3 stort lager på tomten ( tre våningar Slinkylagd slang Med laddning mitt i ) - men avstod. jag kunde inte räkna hem det. I nyproduktion och i lågenergihus verkar det fungera om man ställer huset på lagret :https://www.norconsult.se/vara-projekt/villa-gustafson/
Det går åt mycket drivenergi för pumpar...