Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥ga om varmvattenberedare  (läst 1684 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Guldstrand

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lindesberg
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • CTC 1100 Ekonomi + KMP PX-21 pelletsbrännare
Fråga om varmvattenberedare
« skrivet: 15 april 2021, 20:22:44 »
Vi har en CTC 1100 Ekonomi-panna med elpatroner för uppvärmning.
Jag fick en större varmvattenberedare av en bekant och jag funderingar nu på om jag tjänar något på att koppla in denna varmvattenberedare?

Den nuvarande varmvattenstanken är inbyggd i pannan och rymmer inte så mycket.
Vi har tillräckligt med varmvatten, men om en varmvattenberedare kan effektivisera det hela och även sänka elförbrukningen så är det ett plus.

I dagsläget har vi en stor elförbrukning p.g.a. det värmesystemet som finns, och jag hade inte blivit ledsen om det gick att spara några kronor.

Det finns ingen möjlighet att byta ut värmesystemet i dagsläget pga ekonomin.
Är tacksam för era synpunkter.
Panna: CTC 1100 Ekonomi | Pelletsbrännare: KMP PX-21

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fråga om varmvattenberedare
« Svar #1 skrivet: 15 april 2021, 21:11:40 »
Värmer du huset med ELpatroner i pannan förstÃ¥r  jag om hög förbrukning. Eldar du i pannan eller är den avställd. Det är stora förluster i pannan genom att värmen Ã¥ker ut i skorstenen. Är pannan urkopplad pÃ¥ eldningssidan sÃ¥ ska du täppa till i rökröret med mineralull tajt. Sen det med att ha en separat VVB kommer att  minska förbrukningen pÃ¥ sommaren men inte pÃ¥ vintern.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fråga om varmvattenberedare
« Svar #2 skrivet: 16 april 2021, 10:49:06 »
Jag skulle spara pengarna (om du inte får VVB:n gratis och kan kröka rör själv) till ett framtida byte av pannan.
Det man kan göra med små medel är att montera en pelletsbrännare och hålla på med detta joxet, men räkna inte med att det är underhållsfritt direkt.
Kör du med elpatron är det lämpligt att täta skorsten med nått, normalt håller spjällen lite tätt, men det kan tjuvdra förbi dessa, speciellt på vintern.

Pannan orsakar lite värmeförluster som på vintern värmer pannrummet, och på sommarn är bortkastat, men det blir tyvärr inga stora pengar att ersätta detta med en el-VVB.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Guldstrand

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lindesberg
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • CTC 1100 Ekonomi + KMP PX-21 pelletsbrännare
SV: Fråga om varmvattenberedare
« Svar #3 skrivet: 16 april 2021, 23:24:37 »
Ok, jag förstår. (tror jag)
Så jag kommer inte tjäna något direkt på själva elförbrukningen med att koppla in en vvb?

Hur mycket sparar jag på att täppa igen rökröret helt under vintermånaderna?

Jag är verkligen tacksam för alla tips på hur jag kan minska elförbrukningen med det nuvarande värmesystemet.
Panna: CTC 1100 Ekonomi | Pelletsbrännare: KMP PX-21

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fråga om varmvattenberedare
« Svar #4 skrivet: 18 april 2021, 00:31:39 »

Hur mycket sparar jag på att täppa igen rökröret helt under vintermånaderna?


Det bror på hur otäta spjällen i pannan är?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Guldstrand

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lindesberg
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • CTC 1100 Ekonomi + KMP PX-21 pelletsbrännare
SV: Fråga om varmvattenberedare
« Svar #5 skrivet: 18 april 2021, 14:28:03 »
Det bror på hur otäta spjällen i pannan är?
Ok, jag förstår.
Men det finns väl bara ett spjäll?  ???
Och sen undrar jag vilken typ av material som jag kan täta med samt var jag kan täta för bästa möjliga isolation/tätning.
Panna: CTC 1100 Ekonomi | Pelletsbrännare: KMP PX-21

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fråga om varmvattenberedare
« Svar #6 skrivet: 18 april 2021, 14:56:01 »
Det brukar finnas ett tilluftspjäll på underluckan, och ett för rökgasspjäll till skorsten.
Fast jag är inte säker på hur CTC 1100 är konstruerad?
På rökgasledningen mellan panna och skorsten brukar det finnas en lucka, öppna den och pula in stenull/glasull.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Guldstrand

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lindesberg
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • CTC 1100 Ekonomi + KMP PX-21 pelletsbrännare
SV: Fråga om varmvattenberedare
« Svar #7 skrivet: 18 april 2021, 15:44:59 »
På ovansidan (under luckan till kanalerna) finns det plats att täppa till hålet upp till rökröret.
Är det ok att göra detta?  (se bilder)

Panna: CTC 1100 Ekonomi | Pelletsbrännare: KMP PX-21

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fråga om varmvattenberedare
« Svar #8 skrivet: 18 april 2021, 16:11:15 »
Om det inte finns nån olje eller pelletsbrännare monterad så tror jag det är OK.
Sätt gärna en lapp på luckan att rökgasröret är blockerat ifäll nån framtida ägare vill elda med olja eller pellets.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Fråga om varmvattenberedare
« Svar #9 skrivet: 18 april 2021, 17:14:08 »
Jag skulle vilja pÃ¥stÃ¥ att man sparar en hel del el genom att installera en separat vvb och ganska enkelt ocksÃ¥.  Monteras i serie med vv frÃ¥n pannan sÃ¥ att vvb kommer efter pannan.  DÃ¥ kan man slÃ¥ av pannan helt när eldningssäsongen är slut.

Sedan beror ju allt på billigt det kan göras hur fort/om det tjänas in.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Fråga om varmvattenberedare
« Svar #10 skrivet: 18 april 2021, 19:55:33 »
att göra som RDX föreslår......har också fördelen att den avstängda pannan förvärmer varmvattnet gratis sommartid.....

...låt cp gå även på sommaren, så blir det inkommande vattnet till elvvb 20 grader istället för kallvatten direkt ifrån kommunen.....

Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Guldstrand

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lindesberg
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • CTC 1100 Ekonomi + KMP PX-21 pelletsbrännare
SV: Fråga om varmvattenberedare
« Svar #11 skrivet: 18 april 2021, 19:58:06 »
Det är inte längre aktuellt att använda en VVB, då den visade sig vara defekt.
Jag är istället tacksam för alla tips på hur jag kan få ner elförbrukningen med det systemet som finns idag med elpatronerna.
Panna: CTC 1100 Ekonomi | Pelletsbrännare: KMP PX-21

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Fråga om varmvattenberedare
« Svar #12 skrivet: 18 april 2021, 20:38:36 »
Begagnade el-vvb hittar man ofta gratis eller i alla fall billigt.  Men som sagt tiden till break even beror pÃ¥ vem som installerar och dina elkostnader för pannan när uppvärning inte behövs.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!