Hallå där folket.
Jag har försökt hitta information kring att rengöra rost i luftaggregat i böcker, i manualer, på nätet och sökt litegrann på denna hemsida.
Förhoppningsvis är detta rätt forumdel att få lite råd kring detta.
I alla fall, så har jag hittat en hel del information kring hur man får bort rost kring luft-system och kanaler.
Såsom att använda sig utav stålborstar och sandpapper för att få bort det värsta av rostet.
Men inte så mycket om vilka medel/kemikalier/rost-primers som är säkra att använda sig utav inuti luft-kanalerna.
Vad jag är orolig över, är att efter man slipat bort rosten och målar på rost-primer/rostfärg som skydd.
Så kommer väl primern att sprida knasiga kemikalier genom hela luft-systemet i flera dagar/veckor efteråt?
Jag gjorde en snabb bild för att visa vart i luft-aggregatet det brukar bildas rost-fläckar.
Dessa två platser har filter vid sig, men rosten kan ibland hamna på andra sidan av TILLUFTS filtret.
Vilket skulle leda till att primern helt sonika går oavbrutet ut i systemet. I alla fall det man målar vid tilluften.
Min tanke var annars att rengöra aggregaten på Fredagar och låta aggregaten köra över helgen för att inte påverka kontorspersonalen alltför mycket med lukt/kemikalier.
Tack för alla svar.
//Johan.