Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: MS larm Nibe fighter 1230 10KW  (läst 4404 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad FrederikL

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: MS larm Nibe fighter 1230 10KW
« Svar #30 skrivet: 18 mars 2021, 22:05:59 »
Spänningsfallet över in och ut på mjukstarten kröp sakta uppåt ju längre tid den var på, så jag tror någon komponent som var kaputt och med värme/påslag fungerade sämre och sämre? Motorskyddet är inställt på 7A (max driftström för kompressorn), går kanske att sänka lite. Det löste när L3 (utanför mjuks.) Gick över 7A vid mätningen innan.

Bilden ljuger lite på det gamla koetet (i ljuset) men man kan nästan tro att kortet utsatts för fukt någon gång, kanske oxid också är orsak. Det som ser bränt ut på bild på baksidan ser i verkligheten mer ut mer som flödigt med lödpasta vid lödningen. Konstaterar också att det nya kortet har vissa ändringar (förutom andra fabrikat/utbytta komponenter) så ser det ut som en kondensator över signalen (mellan A1-A2) och något som ser ut som en temperatursäkring (men troligen är en diod?) på baksidan vid in/ut L1/L2. Bägge dessa tillägg ser verkligen ut som en sista minuten lösning på befintligt kort, så troligen något de velat åtgärda/ fel som uppstått på den gamla versionen.
« Senast ändrad: 18 mars 2021, 22:37:30 av FrederikL »

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: MS larm Nibe fighter 1230 10KW
« Svar #31 skrivet: 19 mars 2021, 06:27:24 »
Mjukstarten i min Stiebel-Eltron består av en kontaktor och tre feta motstånd i serie med matningen till kompressorn, ingen elektronik.
Vid start drar först en kontaktor som matar motstånden och efter några hundra millisekunder drar en andra kontaktor som kortsluter motstånden.
Enkelt och driftsäkert.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4767
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: MS larm Nibe fighter 1230 10KW
« Svar #32 skrivet: 19 mars 2021, 11:50:12 »
Mjukstarten i min Stiebel-Eltron består av en kontaktor och tre feta motstånd i serie med matningen till kompressorn, ingen elektronik.
Vid start drar först en kontaktor som matar motstånden och efter några hundra millisekunder drar en andra kontaktor som kortsluter motstånden.
Enkelt och driftsäkert.
Hur gammal är din VP , den typen av mjukis har jag varit pÃ¥ nÃ¥gra ggr, men det var mÃ¥nga Ã¥r sedan. Det är spiraler med motstÃ¥ndstrÃ¥d och dom blir bra varma när dom arbetar, det är dÃ¥ viktigt att det inte tar för lÃ¥ng tid innan kontaktorn drar, blir det ett fel sÃ¥ tiden överskrider motstÃ¥ndets  värmeförmÃ¥ga sÃ¥ glöder dom av. Bryt spänningen och känn med ett finger hur dom känns och syna, fÃ¥r inte vara för mycket skrovliga, dÃ¥ kan dom vara pÃ¥ väg ut. Dom är kanon att starta mjukt med.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: MS larm Nibe fighter 1230 10KW
« Svar #33 skrivet: 19 mars 2021, 18:24:44 »
Bytte ett mjukstartkort idag, och rev isär det gamla, de svarta klumparna (reläer) som det står L1 och L2 på var sotiga och gropiga i kontaktytorna, L1 släppte bara igenom 188v när kompressor gick. Hade även 8 amp på en fas med det gamla kortet, med det nya, så låg spänningen på 230v på alla faser, och mellan 4-4.2 A på alla faser

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: MS larm Nibe fighter 1230 10KW
« Svar #34 skrivet: 19 mars 2021, 19:21:55 »
Hur gammal är din VP , den typen av mjukis har jag varit pÃ¥ nÃ¥gra ggr, men det var mÃ¥nga Ã¥r sedan. Det är spiraler med motstÃ¥ndstrÃ¥d och dom blir bra varma när dom arbetar, det är dÃ¥ viktigt att det inte tar för lÃ¥ng tid innan kontaktorn drar, blir det ett fel sÃ¥ tiden överskrider motstÃ¥ndets  värmeförmÃ¥ga sÃ¥ glöder dom av. Bryt spänningen och känn med ett finger hur dom känns och syna, fÃ¥r inte vara för mycket skrovliga, dÃ¥ kan dom vara pÃ¥ väg ut. Dom är kanon att starta mjukt med.
Vpn installerades 2004 och fick ny kompressor för några år sedan. Mjukstarten verkar dock inte ha nåt problem.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4767
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: MS larm Nibe fighter 1230 10KW
« Svar #35 skrivet: 19 mars 2021, 20:18:16 »
Relän och kontaktorer som arbetar under mÃ¥nga Ã¥r fÃ¥r brända kontakter, allra helst pÃ¥ pumpar och VP som startar/stoppar ofta. Det är dom bryter som en gnista blir och bränner, sÃ¥ ett tips kan vara för dom med äldre VP att byta kontaktorer som jobbar ofta, dom smÃ¥ relöna som sitter pÃ¥ mjukiskortet ska  klara 16 A stämplade men inte gnistbildningen. Har inte sett eller hört nÃ¥gon som har en fungerande mjukis sprätta bort kÃ¥pan och tittat pÃ¥ kontaktytorna, kan nog vara en skrämmande syn för en del, dom reläna  kostar ca 50 kr styck och gÃ¥r lätt att byta.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: MS larm Nibe fighter 1230 10KW
« Svar #36 skrivet: 19 mars 2021, 21:12:47 »
Fast relärne i mjukstarten borde inte bli så ansträngda då de inte bryter under last.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: MS larm Nibe fighter 1230 10KW
« Svar #37 skrivet: 20 mars 2021, 06:16:18 »
Synd att jag inte tog en bild och delade här, men de var rejält sotigt på kontaktytorna.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: MS larm Nibe fighter 1230 10KW
« Svar #38 skrivet: 20 mars 2021, 07:08:54 »
Betvivlar inte alls vad du såg utan undrar om det var primärproblemet eller om reläerna börjat växla med last, vilket de inte är dimensionerade för

Normalt skall halvledarna rampa upp och bypass reläerna bara ge strömmen en genväg när upprampningen är klar.  Men om nÃ¥got i rampkretsen fallerar sÃ¥ att den blir sen eller uteblir helt, sÃ¥ kommer bypassreläerna möjligtvis växla in ändÃ¥ vilket gör att mjukstarten kommer uppföra sig "nästan".normalt sÃ¥ länge reläerna orkar ta uppgiften att växla lasten, vilket inte blir jättelänge.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Tabbe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: MS larm Nibe fighter 1230 10KW
« Svar #39 skrivet: 09 april 2023, 18:39:10 »
Hej,

Detta är en gammal tråd - men trots det finns mycket som relaterar till det jag går igenom nu, så väljer att återuppväcka den. Som ny på forumet och ganska nybliven husägare så kanske kan någon bekräfta om jag tänker rätt, eller peka mig rätt om jag gör fel!

Nibe Fighter 1235-8 från 2009.

MS-larmet löser ut efter några minuter vid uppstart. Kompressorn startar och kör tills MS-larmet löser ut. Elpatronen fungerar.
Jag har testat att trycka och dra åt alla kontakter i hela kedjan från inkommande el till kompressorn.

Mina mätningar visar följande - full spänning hela vägen fram till mjukstartsrelät. Då händer följande:
När kompressorn startar så går strömmen genom "mjukstartsrelä" som håller i två faser och skickar en fas rakt igenom. Då ser faserna ut som följer mellan kompressor och mjukstartrelä:

1. Fasen rakt igenom (grå kabel) har stabil spänning på 240V och startar på ca 7,2 Ampere och fortsätter under någon minut upp till 7,9 A då motorskyddet löser ut.
2. Fasen (svart) håller sig konstant runt 7,3 Ampere @ 240V
3. Fasen (brun kabel) har 240V på väg in i kretskortet - men endast 170V ut ur kretskortet och drar ingen ström. 0 Ampere.

Min slutsats är att det är mjukstartar-kretskortet som är trasigt och ej skickar strömmen korrekt igenom? Anledningen till att kompressorn ändå startar är för att en motor kan starta på två faser och självgenerera ström på tredje fasen, även om det inte är bra för slitaget i längden. Men kompressorn är inte trasig tänker jag.

Bifogar en bild på mjukstartsreläet.

Tar tacksamt emot tankar eller synpunkter!

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3642
  • Karma +3/-0
SV: MS larm Nibe fighter 1230 10KW
« Svar #40 skrivet: 09 april 2023, 23:09:05 »
Ja den mjukstarten verkar ha spänderat sin tid, dags för en ny.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!