0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det är väl det som är skillnaden, Gummiblandningen och ev mönster, Däck som är tillverkade för varma/tropiska klimat kan bli väldigt hårdai nordiska temperaturer.Läs lite tester i motortidningar, t. ex. vibilägare brukar ofta ha med lågpris-referensdäck i testerna.
Köp inte billigaste, köp bästa. Kostnaden per mil blir ofta lägre på de bästa däcken eftersom de håller längre och du får säkerhet mm på köpet.
Köpte för några veckor sedan nytt däck till min Can Am Spyder, exakt samma märke och modell som jag haft tidigare, men nu var det ett helt annat mönster.Tidigare var det symmetriskt, nu var det asymmetriskt... Inte perfekt på en trehjuiing, men det funkar helt OK. Märker ingen skillnad i alla fall.Så beroende på årsmodell kan nog EU-märkningen ändras på exakt samma modell av däck.Halva priset jämfört med de rekommenderade kenda-däcket. Det där med att Nokia Nordman skulle vara exakt samma som Nokia Hakka vågar i vart fall inte jag lita på, om de ska sälja ett billigare däck så finns det nog pengar att tjäna på att välja en billigare gummiblandning, även om mönstret är samma.Vinterdäcken är dessutom knepiga, sist vi köpte nya däck till båda våra bilar blev det continental på Sambons och Hakkapelitta till min, efter 2 säsonger var nog över hälften av dubbarna borta på continentaldäcken, och i princip inga alls på hakka, och jag kör inte försiktigare än min sambo.Våra 115 HK KIA orkar väl knappt spinna loss ens om man vill, så kvaliten måste varit usel på Continental, och sånt kanske inte kommer fram i däcktesterna, där Continental var bäst.