Hej.
Tänkte höra om någon installerat ett luft vatten monoblock själv?
Jag har nyligen flyttat till min verkstad som är en gammal affär och håller på och renoverar lägenheten ovanför på ca 70 kvm, verkstaden under är på 70 kvm och källare på 70 kvm.
Har en luftvärmepump I verkstaden och en luftvärmepump I lägenheten på övervåningen och inget mer så det är lite småkallt när det varit -20
ca 4 grader i källaren.
Har kapat ur alla vattenvärme och asbestsanerat och ska riva ur pannan snart som frusit sönder för några år sedan.. Alla rör/element var nästan helt igentäppta och gått läck titt som tätt så lessnade ur och kapade ur allt....
Har börjat planera med att sätta vattenburengolvvärme i hela lägenheten, 5 slingor 12mm rör. Direkt mot plankgolvet och sen golvgips i mellan slingorna och flyta på det för att få ner höjden. 170 mm isolering under golvet mot verkstaden. Tänkt att direktmata golvvärmen + en aeurotemper i verkstaden med en vattenmantlad pelletskamin på övervåningen men min skorsten vart utdömd så måste lösa värmen tillfälligt innan nästa vinter.. Min luftvärmepump på verkstadsvåningen börjat ge upp med, märkte det för några dagar sen.... Har ca 5 grader i verkstaden så kalla golv på övervåningen
Tänkte dra upp 20 mm pexrör från källaren (har byggt en isolerad kanal från källaren till övervåningen för vatten och avlopp) och mata golvvärmen och sätta i en luft vatten monoblock så länge och när jag fått igång pelletskaminen tänkte jag koppla in den på samma slinga men.. Finns ju beggade acc tankar så kanske är bra att sätta en i källaren samtidigt och mata den först sen vidare upp i huset.
Snubblade över monoblocken igår och är ju väldigt billiga mot split. Har en 200 liters vvb i källaren som är billig i drift så behöver bara värme. Såg det finns några billiga märken, någon som kan rekommendera något? Även nackdelar..
Mvh