Hej
Visste inte riktigt hur jag skulle rubriksätta mina frågor men hoppas någon kan assistera.
Vattenburen golvvärme så inga golvgivare.
Idag har jag 2 olika varianter av termostat från Thermotech i huset.
Jag ska flytta på en nu vid renovering och lyckades såklart med bedriften att ha sönder vriddonet så behöver beställa hem en ny.
Ser då att det finns trådlösa varianter och jag tänker att då slipper jag ju öppna upp väggen för att kunna dra om vp rören till den trådbundna varianten jag har idag.
Men hur funkar dessa? Hur sker kopplingen? Är det en fri marknad så alla märken passar varandra? Så att t.ex. min thermotech fördelare kan använda vilken termostat med tillhörande ställdon sålänge det passar på fördelaren? Adapterring antar jag fixar den biten?
Får jag en separat basstation till det ställdonet då som jag sedan kan utöka vidare i den takt jag byter ut termostaterna, och tillslut kan jag plocka bort kopplingslådan som sitter till ställdonen idag? Jag har 11 termostater och 14 ställdon idag så det blir rätt dyrt att klippa allt på en gång.
Eller är det bättre att leta upp en trådbunden och bara byta ut befintlig? Isånnafall är det samma där? Passar vilken termostat som helst?
Långt inlägg, hoppas någon orkar läsa och kan guida mig rätt.