Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Komplettera FTX med eftervärmare  (läst 1818 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bloo

  • Skött pump i 20 Ã¥r
  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Aquanette bergvärme, TemoVex FTX
Komplettera FTX med eftervärmare
« skrivet: 16 februari 2021, 17:24:13 »
Hej, Finns någon som vill tipsa om eftervärmare till FTX för att få upp temp på tilluften när det är kallt?
Jag har ett ventilationsaggregat med värmeväxlare TemoVex 480. Det har elektrisk eftervärmare som jag snålat med att använda, men i år blev det för kallt för alla hemmajobbande så jag fick slå på den. Den är på 0,9 kW och ger ganska marginell förbättring i kylan, och det är dumt med elektrisk när jag har bergvärmepump. Har funderat på att komplettera med vattenburen eftervärmare, eller möjligen byta hela skåpet, det är från 2000.
Kan man bara koppla till en eftervärmare med egen termostat efter skåpet? Det står i garaget, och det finns en radiator där som det borde gå att koppla vatten från. Men jag behöver antagligen ha eftervärmaren på vinden för en rimlig lösning då kanalerna går där. Kanalerna har dia 160 mm.
Modernare skåp (Temovex 400) har nåt spjäll för att förhindra frysning, men jag ser inte varför det skulle behövas. Skulle vara om värmen lägger av helt och huset blir utkylt, men VTX fortfarande går? Det fanns en motor som öppnade spjället till sommarläge vid hög temp, men den har jag inte ersatt när den gick sönder. Bättre att bestämma själv när det är sommar, än att spjällmotorn flipprar fram och tillbaka vår och höst tyckte jag. I övrigt har jag bytt termostat en gång och ena fläktmotorn, så den andra motorn skulle kunna rasa när som helst. Termostaten behövs inte om jag varken använder spjällmotor eller el-eftervärmaren.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3623
  • Karma +3/-0
SV: Komplettera FTX med eftervärmare
« Svar #2 skrivet: 16 februari 2021, 19:49:41 »
Har du ingen förvärmare? Förvärmaren gör att växlaren inte fryser på. Känsligt på kors och motströmsväxlare. Roterande växlare ska bara befriade från detta problem.

Fryser det på så slutar återvinningen fungera och det blåser in nämnvärt jättekallt.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad BSOD

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Komplettera FTX med eftervärmare
« Svar #3 skrivet: 16 februari 2021, 20:22:41 »
https://soliduct.se/cww-160-2-2-5.htm
Finns styrning med, även om den kändes lite dyr. Går nog att få ihop enklare styrning billigare än så.

Känns ju sådär att dra vattenledningar på vinden?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4749
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Komplettera FTX med eftervärmare
« Svar #4 skrivet: 16 februari 2021, 20:49:52 »
Citat   Har funderat pÃ¥ att komplettera med vattenburen eftervärmare
Pass då på för frysrisken, en VP har svårt att ge den värme som behövs för att hålla fryset borta, stort flöde på vattnet och lågt flöde på luften måste det vara. Sen ska det finnas en frysrisktermostat som stänger av fläkten och öppnar för fullt på vattensidan.

Utloggad Utbygget

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Komplettera FTX med eftervärmare
« Svar #5 skrivet: 07 januari 2023, 18:22:57 »
Jag tänkte göra något liknande och har en ledig solsinga i en volymtank så jag kan ha en separat krets till värmning på vinden. Vilken frostskyddsvätska bör man överväga att ha.
Jag skulle gärna ha plastslang till vinden då det är en del böjar och krångel på vägen.
Returen tänkte jag isolera med en skumhylsa. Den är ca 13 mm tjock.
Borde man ha dubbla lager skumhylsor?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!