Hej, Finns någon som vill tipsa om eftervärmare till FTX för att få upp temp på tilluften när det är kallt?
Jag har ett ventilationsaggregat med värmeväxlare TemoVex 480. Det har elektrisk eftervärmare som jag snålat med att använda, men i år blev det för kallt för alla hemmajobbande så jag fick slå på den. Den är på 0,9 kW och ger ganska marginell förbättring i kylan, och det är dumt med elektrisk när jag har bergvärmepump. Har funderat på att komplettera med vattenburen eftervärmare, eller möjligen byta hela skåpet, det är från 2000.
Kan man bara koppla till en eftervärmare med egen termostat efter skåpet? Det står i garaget, och det finns en radiator där som det borde gå att koppla vatten från. Men jag behöver antagligen ha eftervärmaren på vinden för en rimlig lösning då kanalerna går där. Kanalerna har dia 160 mm.
Modernare skåp (Temovex 400) har nåt spjäll för att förhindra frysning, men jag ser inte varför det skulle behövas. Skulle vara om värmen lägger av helt och huset blir utkylt, men VTX fortfarande går? Det fanns en motor som öppnade spjället till sommarläge vid hög temp, men den har jag inte ersatt när den gick sönder. Bättre att bestämma själv när det är sommar, än att spjällmotorn flipprar fram och tillbaka vår och höst tyckte jag. I övrigt har jag bytt termostat en gång och ena fläktmotorn, så den andra motorn skulle kunna rasa när som helst. Termostaten behövs inte om jag varken använder spjällmotor eller el-eftervärmaren.