Hej!
Nyinflyttad i radhus, kommer från lgh där det mesta jag kommit i kontakt med fläkt är kolfilterfläkten till spisen!
Har några (säkert dumma) funderingar som kanske hänger ihop! Vet ej
Radhus byggt på 50-talet. 3-5 halvplan. Översta plan stort rum med 3,20 takhöjd. En radiator under fönstret samt en större öppen spis.
Alltid lite svalare på översta plan (trots att värmen borde stiga?)
Huset värms just nu med Elpanna = chockstart som husägare med kallaste vintern på 10 år
1. I badrummet sitter en fläkt som alltid är på, lågvarv. Sätts på extrasug via brytare 15min eller vid fuktpåslag.
Just nu är det väldigt kallt i badrummet, trots golvvärme på 26gr och handdukstork kopplat till varmvattnet.
Märker att det drar väldigt vid dörren som glipar en del. Trappan går förbi precis utanför och misstänker att det kommer in svalare luft från övervåningen en halv trappa upp?
Kan man stänga av gångfläkten vintertid? För att se om draget genom dörren minskar?
Antar att den självklart har en funktion för generell luftkvalitet, då den alltid är på lågvarv, men kanske -10 grader utanför överstiger behovet av fläkten denna perioden?
2. I översta större rummet en halvtrappa är det som sagt ganska svalt. Finns en större öppen spis som är svårtänd, ryker in mkt då den är så stor och måste komma upp i värme innan det blir bra sug.
Tidigare ägaren hade alltid spjället stängt. Kan man så här års lämna spjället öppet för att kanske få lite självdrag av varmare luft nerifrån upp till övre plan? Och kan det kanske kompensera att man stänger av gångfläkten i badrummet, som självdrag?
3. I tvättstugan finns det ett torkskåp, med en rund ventslang ovanför som inte är inkopplad. Antar att man får väldig fukt inne om man kör torkskåpet utan denna slangen kopplad till ventilationen? Det finns ett äldre fyrkantigt spjäll strax ovanför där slangen ligger, det kanske räcker att det finns i närheten?
Förstår att det kanske är svårt att svara på utan att se/besiktiga. Men kanske är detta enklare funderingar så jag slänger ut en lina och ser om jag får napp!
Kommer säkert söka svar / ställa frågor om elpannan (gammal olje CTC1100) i andra grupper också
/ Mankanundrar