Heureka!. Allt löst!

Hade ett långt samtal med Christer på Comfortzones centrala Support. Han påpekade att cirkulationspumpen kan vara igensatt också förutom kondensorn. Monterade därför av pumphjul (och rotor). Den var mycket riktigt kraftigt igensatt av rost. Petade bort så mycket jag kunde med en sticka och la pumphjulet i oxalsyra för att lösa upp ytterligare rost. Efter montering kunde jag konstatera en liten men inte tillräcklig förbättring. Temperaturökningen över kondensorn och tillskottsvärmarna visade nu att flödet ökat till ca 1/4 av nominellt (från 1/5).
Nästa steg blev backspoling.
Christer berättade hur detta enklast görs. Ta loss plåten framför tanken mitt på maskinen. Bakom dessa finns två vinklade klämringskopplingar (bild 1) som ansluter rören från cirkulationspumpen och till tillskottsvärmaren. Genom att lossa dessa rör kan man ansluta vanlig slangnippel och trädgårdsslang (bild 2). Anslöt slang från vattenkran till kondensorns anslutning till tillskottsvärmen och en annan slang där normalt vattnet kommer in, från cirkulationspumpen. Denna senast stoppade jag i en hink. Det första som kom ut såg ut som kaffe. Uppslammat rost (bild 3). Efter att jag hällt av den mesta vätskan kunde jag konstatera en hel del större partiklar också (bild 4). Fortsatte sedan att backspola några hinkar tills vattnet såg klart ut igen. Bytte sedan att spola i framriktningen. Då kom det ytterligare brunt vatten och partiklar. Växlade sedan ett antal gånger fram/back mede mera skräp vid varje växling. Insåg att det inte nödvändigtvis var växling av riktning som gav mer skräp. Utan att det kom in luft i slangen samt att själva vattenstöten när man slår på vattnet lossar skräp. Efter en lång stund kom det så lite skräp att jag valde att sluta.
Nu när cirkulationssystemet ändå var trycklöst passade jag på att kolla de termostatreglerade ventilerna i golvvärmen. Den första (som nås av cirkulationsvattnet till vänster på bild från tidigare inlägg) var helt igensatt av partiklar. Jag har mycket riktigt konstaterat dålig värme i detta rum. Jag har sedan tidigare googlat fram ett datablad för dessa ventiler (Danfoss) som jag inte studerat noggrannare. Nu kunde jag konstatera att man kan ställa en grundstrypning vid fullt öppen (nålventil). På en del av av ventilerna, till rum med liten yta (slanglängd) var dessa strypta. Tycker detta verkar onödigt eftersom varje krets har en separat manuellt ställd strypventil. Öppnade därför att reglerventiler fullt. Detta ger minsta motstånd när alla termostater är öppna.
Vid uppstart, efter att varmvattnet värmts upp, kunde jag se en temperaturökning på 6grader vid VP på 65 Hz och ingen tillskottsvärme. Vet inte exakt effekt på 65Hz men det bör väl vara i trakten 4.5kW och som vid 0.8m3/h ska ge ca 5 grader. Jag är nu alltså uppe i ca 80% av fullt flöde (mot 20%) när mina problem startade. Med tanke på att jag bara backspolat med rent vatten (ingen rostlösare) och att pumphjulet trots allt har kvar en del beläggning (och snart är 13 år gammal) är jag mycket nöjd med resultatet. Hoppas jag får några problemfria år till med min CE50
Jag måste berömma Comfortzones telefonsupport i allmänhet och Christers i synnerhet. Med sådan support kan man leva med att den lokala supporten är urusel. Kan nog bli en ny CZ igen när min gamla trotjänare ger upp.
Jag vill också passa på att tacka krambriew för värdefulla råd.
Olle