Jag testade att koppla ifrån golvvärmen helt (med avstängningsventilerna till- och från-golvvärmen på bilden) och alltså bara köra mot radiatorerna.
Då går pumpen lugnt och fint (ca30-40% i varvtal) och håller ett delta på 5-6 grader. Köldbärardiff ligger då på ca 3 grader. Den fick gå så ett dygn och det var inga problem (förutom att det blev lite kyligt på nedervåningen

.
När jag åter kopplar in golvvärmen tar det inte så länge innan pumpen börjar varva upp (80-101%) och verkar få "kämpa" mer. Delta på värmedelen ligger då istället på 8-10 grader och köldbärare ut går ner till ca -5.
Det verkar alltså som att jag bör fokusera på att justera in golvvärmesystemet. Eller tänkter jag fel?
Jag antar att golvvärmen (som det är inställt nu)bidrar med en hel del svalare vatten som blir "dominant" på den gemensamma returen från radiatorerna och kanske orsakar att pumpen får kämpa. Pressostaten har inte löst ut ännu sedan jag kopplade tillbaks men det är bara -1 grad ute. Senaste dagarna har den löst när det är -2--3 eller kallare.
Vad och hur bör jag göra?
- Öka eller minska flödet på golvvärmepumpen?
- öka eller minska flödet genom att justera reglerventilen för primärflödet på returen (ventil V2 på shuntgruppen)
- öka eller minska på styrventilen (V1) på golvvärmeshunten för att justera framledningstemperaturen till golvvärmen?
- Något annat?
En sak jag funderar över är att när man går in på flödesinställningar klimatssytem på pumpen, så kan man välja radiator, golvvärme eller radiator+golvvärme. Idag står den inställd på radiator enligt bild. Jag tror att detta är rätt och att man ska välja radiator+golvvärme ifall man har 2 olika frammatningsrör (klimatssystem). Eftersomjag endast har ett och med en separat shuntgrup gör golvvärmen så ska det väljas radiator. Eller har jag fel här?
Ytterligare en sak. Brukar flödesmätarna bli så skitiga snabbt? Installerades hösten 2017 och det tog nog bara 1-1,5 år innan domvar så här svarta (inringade påbilden). Är det enkelt att byta till nya?
Många frågor, men jag vill verkligen lära mig hur allt hänger ihop och vad som påverkas i systemet när man ändrar olika parametrar.