0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: utopiazz skrivet 15 mars 2006, 20:45:56Citat från: tolins skrivet 15 mars 2006, 16:45:48Vissa trägolv o klickgolv blir vågigaDet beror väl i så fall på att underlaget inte är tillräckligt plant? Kan säkert även bero på att det spänner mot en eller flera väggar Det är värmen dom inte tål
Citat från: tolins skrivet 15 mars 2006, 16:45:48Vissa trägolv o klickgolv blir vågigaDet beror väl i så fall på att underlaget inte är tillräckligt plant? Kan säkert även bero på att det spänner mot en eller flera väggar
Vissa trägolv o klickgolv blir vågiga
Det är värmen dom inte tål
Citat från: PCP-Roger skrivet 15 mars 2006, 17:24:16Jag skulle vilja veta om någon av er lagt golvvärme och sedan klinker på ett träbjälklag eller är det på "platta"?Anledningen till att jag frågar är att en del säger att det inte fungerar att lägga klinker på ett träbjälklag då det inte blir stumt nog.Funderar själv på att klinka badrummet, och då är det nästan ett "måste" att ha golvvärme för komfortens skull.Undrar samtidig om någon har ett bra tips hur jag ska styra värmen i golvet, tänker i så fall ansluta slingan till uttaget för tilluftsagg. på en CE-50. Har radiatorer i huset för övrigt.Några synpunkter och ev. råd?RogerEtt tips om du tänker ansluta golvvärme till CE50:an är att antingen sätta VP max framledningstemp till tex 35 grader eller något lämpligt för golvet eller också välja en shuntgrupp ("Pusher") med maxbegränsning på framledningstemperaturen. Jag har en LK shuntgrupp och den är bra på alla sätt utom att den ar en manuell shunt och trots en hel del letande har jag inte hittat ett enkellt eller rimligt billit sätt att konvertera den till maxbegränsande. Wirsbos shuntgtupper tror jag har maxbegränsning. Sedan skall shuntgtuppen också ha konstant flöde i både primärkrets (Vp-kretsen) och sekundärkretsen (golvvärmen). Det har de flesta "riktiga fördelare men inte Wirsbos minsta, jag har glömt bort vad den heter.Det här finns beskrivet i mer detalj någon tråd hät på forumet
Jag skulle vilja veta om någon av er lagt golvvärme och sedan klinker på ett träbjälklag eller är det på "platta"?Anledningen till att jag frågar är att en del säger att det inte fungerar att lägga klinker på ett träbjälklag då det inte blir stumt nog.Funderar själv på att klinka badrummet, och då är det nästan ett "måste" att ha golvvärme för komfortens skull.Undrar samtidig om någon har ett bra tips hur jag ska styra värmen i golvet, tänker i så fall ansluta slingan till uttaget för tilluftsagg. på en CE-50. Har radiatorer i huset för övrigt.Några synpunkter och ev. råd?RogerEtt tips om du tänker ansluta golvvärme till CE50:an är att antingen sätta VP max framledningstemp till tex 35 grader eller något lämpligt för golvet eller också välja en shuntgrupp ("Pusher") med maxbegränsning på framledningstemperaturen. Jag har en LK shuntgrupp och den är bra på alla sätt utom att den ar en manuell shunt och trots en hel del letande har jag inte hittat ett enkellt eller rimligt billit sätt att konvertera den till maxbegränsande. Wirsbos shuntgtupper tror jag har maxbegränsning. Sedan skall shuntgtuppen också ha konstant flöde i både primärkrets (Vp-kretsen) och sekundärkretsen (golvvärmen). Det har de flesta "riktiga fördelare men inte Wirsbos minsta, jag har glömt bort vad den heter.Det här finns beskrivet i mer detalj någon tråd hät på forumet
Citat från: tolins skrivet 16 mars 2006, 07:34:59Det är värmen dom inte tålDet kan ju knappast vara golvvärmeslingornas fel. Enligt golvbranschen riktlinjer ska golven tåla en yttemperatur på 27 ºC utan att ta skada. Överstiger man den temperaturen kan det naturligtvis bli problem.Effekten du kan få ut med golvvärme är ungefär 55W/m2, och det motsvarar 27 ºC yttemperatur så högre effekt ska man inte ha med golvvärme. Så länge man håller sig till dessa siffror ska det inte kunna bli fel. Det man dock måste ha klart för sig är att även om golvet som helhet håller en temperatur under 27 ºC kan det ändå vara varmare under tex mattor och bokhyllor.Sen kan det ju naturligtvis finnas importgolv som inte håller måttet./Johan