Hej!
Istället för ett FTX tänkte jag bygga ett FT-system. Antar att dragning av rören är samma princip för från- och tilluft? Istället för ett aggregat sitter det en kanalfläkt för tilluft och en kanalfläkt för frånluft.
Huset är enplan från -88 på 140kvm med kallvind. 2 badrum och 1 tvättstuga där det finns PAX-fläktar för frånluft. I andra rum finns tilluft endast genom små fönsterspalter (6st).
Just nu funkar tilluften eftersom fönster, dörr och altandörr är riktigt usla så de släpper igenom i springorna. Dessa kommer vi byta nu till vår och då kommer tilluften lida. Självklart kan jag förbättra tilluften genom att göra hål i väggarna och sätta dit friskluftsventiler. Men av estetiska skäl gillar jag inte idén med friskluftsventiler i väggarna.. Därav började jag fundera på FTX-system, endast för att få en kontrollerad från och tilluft. Men sedan började jag att fundera på FT-system istället och har fastnat för det, mest på grund av att EC kanalfläktar inte drar så mycket el och elen är "billig" (just nu i alla fall). Det gör att det tar väldigt lång tid för ett FTX aggregat att "betala sig". Visst att man får värmeåtervinning med aggregat, men vi har golvvärme, är det varmt om fossingarna kommer det vara komfortabelt ändå.
Mitt problem är att jag inte riktigt vet vad jag ska tänka på när det kommer till kanalfläkt, hur stor kanalfläkt behöver jag för att luften inte ska stå stilla och skapa kondens? Hur räknar jag ut hur mycket luften rör sig i det sista tilluftdonet längst bort från kanalfläkten i ett 125mm spirorör om röret är 17m långt? Påverkar ljuddämpare luftflödet? Rören kommer vara upphängda och isolerade med 55mm stenull. Runt kanalfläkten kan jag lägga dubbel isolering om det nu skulle behövas ifall de väsnas. Men tror inte det, de har ungefär samma ljudnivå som ett aggregat.
Finns det något annat jag ska tänka på? Spjäl vid varje tilluft för att kunna justera samma mängd luft till alla don? Tänkte lägga en filterlåda för tilluften, antar att man sätter den före tilluftsfläkten?
För själva dimensioneringen av rör tror jag det är bäst att överlåta det till en firma som sedan även justerar flödet. Eller klarar man av sånt själv?
Tusen tack!!
/Robert