0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
på sommarn (när den verkligen avfuktar) så finns inget värmebehov att tillgodose.
En fråga, är det en Munters Homedry 11y du har ?Kan du rekomendera denna?Fungerar den bra?Tacksam för svar, funderar på att själv köpa en för att avfukta min krypgrund.
HejEfter ett par veckor med vår nya Homedry i krypgrunden så har jag iakttagit att den blåser ut en väldig massa värme ur våtluftsröret.Jag har nu fått en idé om hur man kan ta tillvara denna värme.Om jag tar en laddluftskylare (intercooler) från en Saab 9000 turbo och kör våtluften genom så borde den värme som finns i våtluften växlas av mot omgivningen.Ännu bättre blir det kanske om man sätter en fläkt som blåser genom intercoolern.Den fuktighet som finns i våtluften kommer ju att kondensera i intercoolern och därför så tänkte jag borra ett hål i denna på den lägsta punkten för att sedan dra en slang för att avleda vätskan utanför grunden.Vad tror ni om detta, det blir ju ett ordentligt värmetillskott om det fungerar som jag har tänkt, effekten på värmaren i Homedry:en är ju på drygt 800 watt.Tacksam för synpunkter.Kalle M
Citat från: Rickard skrivet 17 mars 2006, 10:04:25på sommarn (när den verkligen avfuktar) så finns inget värmebehov att tillgodose.Värmebehov finns alltid i en krypgrund. Värmer man upp luften så minskar RF.Avfuktaren behöver då inte arbeta så mycket.
TjenaJag tänkte bara sätta en fläkt som blåser genom intercoolern och värmer den luft som finns i utrymmet, jag tar alltså inte luft utifrån.Vattenavrinningen tänkte jag lösa genom en slang som går in i tvättstugan (vi har halv källare), ingen risk för frysning således.Min krypgrund verkar fungera bakvänt, på vintern är det fuktigt och på sommaren är det inga problem,homedry:en går nästan hela tiden nu på vintern.Därför tänkte jag försöka ta tillvara den värme som den producerar.Kalle M
Trygghetsvaktens princip ger mig dock några funderingar...Vad händer om man inte med hjälp av värmekabeln lyckas höja temperaturen så mycket att man kommer under den relativa fukthalt där risk för påväxt är obefintlig... man värmer ju luften (och stommen) för att sänka den relativa luftfuktigheten, just denna temperaturhöjning kommer ju dessutom att öka risken för påväxt OM MAN INTE LYCKAS HÅLLA den relativa luftfuktigheten på en lagom nivå (under 70%).