Såg att du nämnde en-rörssytem. Bara en tanke för er som är mer insatta i rörsystem. En-rörssystem beskrivs som att VB-vattnet blir svalare för varje element det passerar. Därför måste man "elda på" så att även sista elementet får lite värme. Kan det vara så att detta ej fungerar speciellt bra med Nibe's logik för automatik av cirkulationspumpen.
Värmepumpen vet ju inte om det är ett en-rörssystem. Blir det inte så att VP'n tror att det bara finns ett stort element i systemet och varje element blir därmed bara svalare och svalare. Det kräver kanske en sådan tvångstyrning som DonPablo beskrev. Bara en fundering.
(Citat från en annan tråd)
Det kanske finns olika enrörssystem ? Jag är ju inte rörmokare, så jag kan bara svara
för den version som sitter i Elementhus/Växavillan. Visst är det lite klent och på
gränsen men hus byggda före 1975 är ju också dåligt isolerade.
Det blev bättre när tilläggsisolerade vinden.
I övrigt tycker jag det fungerar rätt bra ändå också med VP.
Det är som du skriver att det blir lite kallare vatten för varje element/radiator, dock
inte mer än ca 1,5°, någon gång har jag mätt till ca 2° skillnad på nåt ställe.
Det har de kompenserat med att det är olika långa radiatorer, det näst sista har
också en veckat plåt på baksidan och det sista i denna slinga är dubbelt/2radigt.
I den andra slingan är båda sista dubbelt/2radiga. 6 radiatorer i varje slinga.
De 2radiga är onödigt stora, de har jag fått stänga ner en hel del.
Jag tror inte det är så lyckat att byta till större radiatorer, tror inte rören räcker till då.
28 mm från VP övergår till ett T-stycke och 2 slingor med 22 mm vardera i ca 2 m,
sen minskar det till 16 mm utv. (stålrör) totalt ca 56 m.
Så här ser radiator och ventiler ut: