Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT Greenline 11 E-6 – givarfel och driftlampa blinkar konstant  (läst 3514 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad preben123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Tack för frågan Olle :-)
Det gick ungefär som förväntat skulle jag säga.
Trevlig och kunnig (uppfattar jag det som) servicekille från Energipartner - men inte så mycket ny input.
Han känner inte igen mitt problem med blinkande driftlampa, misstänker styrkortsfel.
Tycker inte att det borde hänga ihop med återställning av elpatron (men för mig har det iaf ett samband då jag fått igång pumpen på det sättet 10-15 gånger)
Svårt säga så mycket mer menade han, eftersom de här gamla pumparna inte registrerar så mycket.

Han kunde mycket riktigt lokalisera partikelfiltret. Dock olämpligt att rensa tyckte han då det inte finns avstängning mot pumpen och placeringen är rakt över pumpen så risk för att det rinner ut mycket vatten över pumpen. Verkar inte som en supersmart placering... MEN han mätte upp temperatur före och efter filtret och menade att han på det sättet kunde säkerställa att filtret inte var igensatt.

Om/när problemet kommer tillbaka hade han egentligen inga andra ideer pÃ¥ sätt att fÃ¥ bukt med felet än de jag redan testat. Jag "fick" en ny hetgasgivare och kunde testa att byta den dÃ¥ den hade ett lite märkligt värde (-15 grader) när jag mätte motstÃ¥nd i helgen. FÃ¥r se vad det kostar pÃ¥ servicefakturan  :o

Annars tyckte han att jag skulle byta till en IVT Geo 500 troligen 12 kW-varianten. Har ett borrhål på 165 m och hans spontana tanke var att man skulle kunna testa att köra den på befintligt hål och borra nytt om man märker att hålet kyls för mycket. Men att det troligen är bäst ekonomiskt på lång sikt att borra ett till hål.

Goda nyheten är att mitt problem med att pumpen inte Ã¥terstartar varit borta sen i lördags (peppar peppar). Jag drog ju loss och mätte givarna dÃ¥, sÃ¥ kanske kom allt sig av ett glapp som vi "fixade" dÃ¥. Eller sÃ¥ löste det sig när vi bröt strömmen helt till anläggningen. Eller sÃ¥ kommer det tillbaka när temperaturen kryper nedÃ¥t igen... Jag Ã¥terkommer säkert i frÃ¥gan  :)

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9763
  • Karma +19/-4
...MEN han mätte upp temperatur före och efter filtret och menade att han på det sättet kunde säkerställa att filtret inte var igensatt.

Nja, i teorin blir det en temperaturhöjning på vätskan, men gäller det vatten och tryckfallet över filtret är en bar ökar temperaturen bara 0,02 grader så i praktiken fungerar inte metoden.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad preben123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Hmm, jag tyckte också det lät lite mysko - tolkar det dock mer som han tänkte att det är ett flöde genom filtret eftersom vattnet är varmt på båda sidor...

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Det kan nog varit glappkontakt i givaranslutningen. -15  celcius pÃ¥ hetgas är ju galet, men inte sÃ¥ galet att det blir givarfel.
Vibrationer från kompressorn kan gjort att det kommer och går.
Övertemp löst på elpatron "vet" inte styrkortet om, det bara blir inte varmt.

Hoppas den går 5-10 år till...
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad preben123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
LÃ¥ter logiskt med glapp och vibrationer.
DÃ¥ hoppas vi samma, vill gärna kunna fortsätta säga att "hon är säker gamla Bettan"...  :-)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 532
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!