Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Injustering av kombinerat 1- och 2rörssystem med golvvärme  (läst 179 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad svanee

• Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Injustering av kombinerat 1- och 2rörssystem med golvvärme
« skrivet: 11 november 2020, 11:13:48 »
Hej,

Första året som husägare har gått och tänkte nu göra en ansträngning att försöka få nån behaglig jämn värme i huset. Har läst en hel del här i forumet och redan fått oerhört bra tips men man kan väl säga att jag kört fast lite när jag ska försöka justera in värmesystemet utifrån alla parametrar som ska stämma.

Förutsättningar:
Huset - 207+11m2 sutteränghus, byggt i två omgångar (1949 och 1972) med tegelfasad. Entreplan renoverad 2015 med höjd takhöjd (3,5-4m) i halva huset.
Var? - Nacka/Värmdö
Värmesystem: Bergvärmepump NIBE F1226-11kW med radiatorer och golvvärme, samt FTX system
Elförbrukning: 2019 - ca 25000 kWh, 2020 - ca 21 500 kWh. (Upptäckte i augusti att FTX systemets elvärme var påslagen som bidragit till den höga elförbrukningen).

Problem: Då huset är byggt i omgångar verkar det finnas tre olika varianter av värmesystem. I gamla delen av huset (byggt 1949) är det 3 slingor radiatorer på 1-rörssystem med 12mm rör . Nya delen (1972) är TROLIGEN ett 2-rörssystem som är ingjutet i betongbjälklaget utan koppel på radiatorerna med grova stålrör som stammar. Sen har några ägare troligtvis på 90-talet kopplat på golvvärme på systemet för en del av sutterängplanet. Tidigare värmdes huset av oljepanna.

Bifogar en bild på hela systemets uppbyggnad (hur jag tror det är kopplat).
Radiatorerna är gamla Lenhovda MP varianter, mest enkla paneler (MP) men ett par dubbla (MP2).

Under året har vi haft problem med värme främst i gamla delen av huset, alltså den med 1-rörsslingorna. Vi har legat på 18-19 grader och haft 21-22 i andra delen av huset. Sutterängplan är alltid varmast. Pga detta valde jag här i oktober att byta ut enkelpanelerna i gamla delen av huset till nya LP21 och 22or, samt skarvade på en liten radiator till gästtoan då den bara drevs av elgolvvärme.

Detta resulterade i att det blev lägre flöde och jag tappade värmen i handdukstorken i badrummet samt att det blev något varmare i gamla delen av huset. Lätt löst tänkte jag och funderade på att höja cirkulationspumpen, men där är problemet att DeltaT på VB redan är något lågt (ca 4,8-5,2 grader) vid några plusgrader utomhus.

Nu har jag gått runt och justerat fram och tillbaka men får inte handdukstorken att börja snurra. Om jag luftar den med returen stängd så kommer det absolut varmvatten men så fort jag öppnar returen och slutar lufta så rinner det tillbaka.
Bifogar ett kalkylblad på lite temperaturer vid olika justeringar.

Är det någon som har någon idé på hur jag kan lösa detta?
På sikt vill jag såklart byta ut 1-rörsslingorna till grövre stammar med 2-rörssystem men vore skönt att få till det hyfsat nu redan..

Väldigt tacksam för svar då jag har slut på idéer nu..

« Senast ändrad: 11 november 2020, 11:24:08 av svanee »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar

Annonser

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?