0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
om man inte tog ut ett visst minimumflöde till fastigheten alla dagar vintertid. I princip så sade de att en stor sänkning av förbrukningen per år var skäl nog att koppla bort fastigheten för att de då bedömde att det fanns risk för för lite flöde på vintern, om så skedde på grund av värmepumpar eller annat var helt ovidkommande för dem.
Har inte centealen en bypass som fixar det?
Bypassen borde bara vara som en VVC, hålla en viss temp på framledningen, den borde rimligen styras av en bulb eller liknande så att den stänger helt när det finns värmebehov i huset.
På min central sitter det en terostat på bypassen, när fv framledningen. Så det är klart att den påverkas till viss del av fv framledningen, men förstår inte ditt resonemang att koppla detta till husets värmebehov. Om man stänger av så fv inte bidrar till husuppvärmningen, så kommer ju fv framledningen svalna om man inte har bypass, så har man en termostatstyrd bypass så kommer den ju öppna om man stänger husuppvärmningen. Den kommer ju inte stänga bara för att det är vinter, det vet inte centralen om...Och det stämmer att fv leverantörwrna inte vill ha onödigt hög retur. Det är ju bara frågan om de tycker bypass eller liknande standby funktion är onödig eller inte... Kunderna blir ju inte så nöjda om de får vänta fem minuter på varmvatten och fv bolaget blir inte så nöjt om fv rören fryser sönder för att någon åker på semester med avstängd värme...
Det blir den ju så snart huset begär värme, då stiger ju tempen på framledningen som regel till närmare 100 grader om jag inte är helt ute och cyklar.Som frysskydd räcker det ju med avsevärt lägre temp än så.Förstår inte riktigt om du missförstår mig med flit eller om du helt enkelt inte förstår vad jag skriver.Märkligt.