Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Underdimensionerade Element eller?  (läst 8253 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tony

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Underdimensionerade Element eller?
« skrivet: 08 mars 2006, 22:53:16 »
För små element?
Jag satte in vattenburen värme i Höstas men har fått några problem Sc:,h med att jag inte får upp temperaturen i några rum. Jag tycker att elementen är för små men rörmokaren har varit här och kollat vilka jag ska ha och sagt att dom ska räcka. PÅ värmepumpen Ivt kör jag på värmeläge 3,5 det ger en inne temp på 21gr i övriga rum. Det är fyra rum varav tre är i källaren som är problemet.

Ett rum är 11, 88kvm med en volym på 24, 6kbm och temperaturen ligger på 14-15, 5gr. Golvet är oisolerad betong med klinker och väggarna består av betongblock. Elementets storlek är 100x50 enkelt.

Andra rummet är 9, 69kvm med en volym på 24, 6kbm och temperaturen ligger på 18gr. Golvet är oisolerad betong med klinker och väggarna består av betongblock. Elementets storlek är 70x50 enkelt.

Tredje rummet är 8, 94kvm med en volym på 18, 4kbm och temperaturen ligger på 19gr. Golvet är isolerad betong med klinker och väggarna består av lecablock. Elementets storlek är 90x50 enkelt.

Fjärde rummet är 9, 87kvm med en volym på 30, 5kbm och temperaturen ligger på 19gr. Golv och väggar är normala byggstandard över mark och det rummet är över källaren (tredje rummet) . Elementets storlek är 100x50 enkelt.

Jag gjorde allting själv  ;)men rörmokaren gjorde ritningen hur allt skulle vara och vilka element jag skulle ha. Det finns ingen luft kvar i systemet och alla element står med fullt öppna termostater utom i vardagsrummet och köket. Jag har provat med att höja cirkulationspumpen till 3 men det blev ingen skillnad (2 nu) Jag har inte behövt något tillskott i vinter även att temperaturen har varit ner till -18gr och är just nu -10gr. Jag har treglasfönster över allt. Kollade vissa data på pumpen nu och GT 1 var Till 34gr Nuv 38gr ,GT 8 40gr och ute temp -10gr  och GT 10 +2gr. Elementen är thermopanels och jag  var inne på deras hemsida och hämtade ett program som hette thermowin hur man dimensionera element men det var skitkrångligt Sc:,h så jag gav upp och hoppas att det är någon av er som kan ge mig bra med förslag. Det är inte roligt att ha 15gr i det rum jag har som relax med bubbel och bastu fiR:.
 *vinkar*
Hus 125kvm Källare 55kvm Ivt Greenline HT Plus 7kw med mjukstart. Ivt  ackumulatortank 300l
Byggt om till vattenburet system Hösten 2005 . 12 element och ett rum med vattenburen golvvärme.  400m kollektorslang varav 340m i havet och 60m i marken. Totalkostnad 120000:- varav arbetskostnad ca 13000:- (gjort det mesta själv förutom ihopkopplingen runt pumpen.Årsförbrukning innan värmepump 25000kwh

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35966
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Underdimensionerade Element eller?
« Svar #1 skrivet: 08 mars 2006, 23:26:17 »
Enkelt svar.

Om de element du pratar om är lika varma som dina övriga så är de för klent dimensionerade, kanske kan du använda det största i det rum som idag har det minsta, men de övriga får du nog byta ut.

Det är i alla fall vad jag tror, tycker det låter klent med "enkelpaneler" till värmepump, i källare. Speciellt när det inte är så kallt ute.
När det är riktigt kallt ute kan jag tänka mig att det blir lite varmare i de rum du nämner.

Räkna med att du behöver ca 50 W/m2 vid DT30 (se rinkabyror.se för beräkning) för att det skall fungera bra med värmepump, jag gissar att de radiatorer du nu har ger max 30 W/m2 vid DT30.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad R.C

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 435
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Underdimensionerade Element eller?
« Svar #2 skrivet: 09 mars 2006, 01:02:20 »
Pratade också med en röris innan jag började med min installation o han tyckte att jag skulle ha enkel radiatorer tp11. Sc:,h
Trotsig som jag är så struntade jag i vad han sa o tog så stora tp22 som möjligt utan att det såg lustigt ut under fönstrena.
Det funkar kalasbra med en relativt låg framledningstemperatur.
Hade nog funkat med tp 21(dubbelt med enkel konvektorplåt=lite tunnare) också.

Tror tyvär som rickard att dina radiatorer är för små.
Wiessmann Vicotal300/8, Borra 180m
ca170m2 putsat stenhus med ENGLASFÖNSTER:)

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2562
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Underdimensionerade Element eller?
« Svar #3 skrivet: 10 mars 2006, 20:44:53 »
som sagt så ska du känna på radiatorerna är radiatorn i det kalla rummet nästan lika varmt i toppen & botten (när värmepumpen arbetar) så ger radiatorn allt den kan.

mät tempen till radiatorn & från radiatorn i ett varmt rum & ett kallt rum & ge oss siffrorna
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till åtminstånde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30443
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Underdimensionerade Element eller?
« Svar #4 skrivet: 11 mars 2006, 07:37:19 »
Här har det nog försvunnit några inlägg.

Radiatorerna i de kallare rummen var kallare nertill än i övriga rum. Antingen beror det på strypningar på dessa radiatorer eller att de andra radiatorerna själ för mycket flöde. Försök strypa in dina radiatorer (fast instrypning) så att alla har ungefär samma temperatur nertill.
« Senast ändrad: 11 mars 2006, 07:40:56 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2562
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Underdimensionerade Element eller?
« Svar #5 skrivet: 11 mars 2006, 23:27:35 »
Här har det nog försvunnit några inlägg.

Radiatorerna i de kallare rummen var kallare nertill än i övriga rum. Antingen beror det på strypningar på dessa radiatorer eller att de andra radiatorerna själ för mycket flöde. Försök strypa in dina radiatorer (fast instrypning) så att alla har ungefär samma temperatur nertill.

låter som radiatorerna bara är upp monterade & alla står på fullt öppet.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till åtminstånde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Tony

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Underdimensionerade Element eller?
« Svar #6 skrivet: 13 mars 2006, 15:46:00 »
Det finns inga fasta strypningar på elementet
Hus 125kvm Källare 55kvm Ivt Greenline HT Plus 7kw med mjukstart. Ivt  ackumulatortank 300l
Byggt om till vattenburet system Hösten 2005 . 12 element och ett rum med vattenburen golvvärme.  400m kollektorslang varav 340m i havet och 60m i marken. Totalkostnad 120000:- varav arbetskostnad ca 13000:- (gjort det mesta själv förutom ihopkopplingen runt pumpen.Årsförbrukning innan värmepump 25000kwh

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert på värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Underdimensionerade Element eller?
« Svar #7 skrivet: 13 mars 2006, 18:35:44 »
Är det MMA termostater du har?
Då sitter förinställningen innanför packboxen där stiftet kommer ut på ventilen.
Man ska ha ett speciellt verktyg för att justera.

Är det TA ventiler så vrider man hela muttern vid stiftet för att justera.
Kräver också ett speciellt verktyg förståss.
Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Underdimensionerade Element eller?
« Svar #8 skrivet: 13 mars 2006, 18:55:28 »
Mitt råd är att strypa värmen lite i de rum som är lagom, för då kommer det mer till de som är kallare. Värmeflöde går alltid den lättaste vägen, det är ett justerande intrimmning mätning etc innan det är balans i ett rad system.

Innan vidare utvidgning av radiatorerna justera och ev höj kurvan lite (exv till 4,0-4,5 )sen skall du få se att det blir bra.
Luft-Vatten VP  i Skåne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad från dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(Vinterträdgård  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade då 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mål förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade från 380-200m3    4 ÅRS drift den 13/10-07 Gångtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Tony

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Underdimensionerade Element eller?
« Svar #9 skrivet: 14 mars 2006, 18:18:37 »
Jag har mma termostater. Men borde inte strypningen var helt öppna när dom kommer från fabrik?

Jag har haft kurvan upp till 5,5 och fått 50gr vatten ut till elementen men det hjälpte inte.

I kväll ska jag mäta temperaturen med en ir-termometer och jämföra så jag återkommer med  resultatet.
« Senast ändrad: 14 mars 2006, 18:20:36 av Tony »
Hus 125kvm Källare 55kvm Ivt Greenline HT Plus 7kw med mjukstart. Ivt  ackumulatortank 300l
Byggt om till vattenburet system Hösten 2005 . 12 element och ett rum med vattenburen golvvärme.  400m kollektorslang varav 340m i havet och 60m i marken. Totalkostnad 120000:- varav arbetskostnad ca 13000:- (gjort det mesta själv förutom ihopkopplingen runt pumpen.Årsförbrukning innan värmepump 25000kwh

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4438
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: Underdimensionerade Element eller?
« Svar #10 skrivet: 14 mars 2006, 19:07:46 »
Alla mina MMA-koppel var helt öppna när de kom. Det gjorde att det blev "kortslutning" i de radiatorer som var närmast VP:n, och de radiatorer som var längst bort blev kalla nertill.

De närmaste hade mindre än 1° delta in/ut, medan det bortersta hade 18°. Efter injustering hade alla ca 6-8 °, och efter sänkning av cirkpumpen till 2:an ligger alla på ca 10°.

Det finns vad jag vet flera trådar med beskrivning av hur man korrekt stryper in sitt radiatorsystem. Jag köpte kompendiet "Injustering Värmesystem":

http://www.tenico.nu/tenicoshop/varme.asp?KatId=3

165:- för 21 sidor, men det är välskrivet och jag tycker det var värt det.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad AlfM

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 584
  • Karma +0/-0
SV: Underdimensionerade Element eller?
« Svar #11 skrivet: 14 mars 2006, 22:38:00 »
Det verktyg som Jocke skriver om heter FN 2 med grå ratt och har nr 480 61 04.
 Pris runt 100:-.
Gott att ha om man ska ställa in flera radiatorer. :)
1-planshus från 1958. Takresning 1987 till 160 m2.
Några mil norr om Helsingborg.
2025-6 dockad till olje/el panna. El VVB 35 liter i serie.
Flytande kond på vinter och fast kond på sommar.
2-rörssystem. FTX från 1987.

Utloggad Tony

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Underdimensionerade Element eller?
« Svar #12 skrivet: 14 mars 2006, 23:30:45 »
Jag mätte upp en temp på 40,5gr överst på elementet och 33,5gr nertill i det kallaste rummet. I ett normal rum hade jag samma temperatur och det var när värmepumpen var igång. Värmepumpen skickade ut 40,6gr och returen var 33,5gr så det verkar stämma.
Jag mätte även när pumpen inte hade varit igång på en stund och då hade jag i det kallaste rummet 29,5gr uppe 23gr nertill och i det andra rummet 29,5gr uppe och 26gr nertill
Hus 125kvm Källare 55kvm Ivt Greenline HT Plus 7kw med mjukstart. Ivt  ackumulatortank 300l
Byggt om till vattenburet system Hösten 2005 . 12 element och ett rum med vattenburen golvvärme.  400m kollektorslang varav 340m i havet och 60m i marken. Totalkostnad 120000:- varav arbetskostnad ca 13000:- (gjort det mesta själv förutom ihopkopplingen runt pumpen.Årsförbrukning innan värmepump 25000kwh

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4438
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: Underdimensionerade Element eller?
« Svar #13 skrivet: 15 mars 2006, 00:18:18 »
7 graders diff är helt OK IMHO.

Då skulle jag rekommendera byte till större radiator i de kalla rummen.

Temporär lösning är ju att strypa radiatorerna i de varma rummen (onödigt) hårt.

Jag har ett rum, med två ytterväggar, där jag skall byta ut en 21 radiator mot en 22:a. Jag kommer även att installera en radiator i en lite hall där vi inte haft nagon radiator alls hittills.

De nya radiatorerna står i garaget och väntar. Skall bara lura ner min rörmokarsvåger så jag kan få dem bytta/installerade  ;D
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Glenn

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Underdimensionerade Element eller?
« Svar #14 skrivet: 26 mars 2006, 09:05:13 »
Ett rum är 11, 88kvm med en volym på 24, 6kbm och temperaturen ligger på 14-15, 5gr. Golvet är oisolerad betong med klinker och väggarna består av betongblock. Elementets storlek är 100x50 enkelt.  Detta elementet ger nog inte mer än max 300 watt, det ger då ca 25 -30 watt per m2 TD 30, mkt under dimensionerat... :-\

Minst ett element på 1020 enligt mina beräkningar (85x12=1020),
För att få rätt dimension måste du sätta in ett KC 33 600 x 1000 eller ett KC 22 900 x 1000 för att få rätt dimension vid TD 30   

Tyvärr är där bara en sak att göra kompletera med nya fetta raddar, inget smått...

/Glenn                                                                                                                     




Hundra år gammalt hus i södra halland, 235 m2 uppvärmd boyta.
Fördelat på ett stort hus och en lägenhet som hyrs ut.
Utedel PUHZ-SHW 112 YAA    Innedel EHST20C-YM9C

Innan värmepump en jävla massa pellets...

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!