Hej, har precis bytt ut en seriekopplad bergvärmepump och frånluftsvärmepump mot ny bergvärmepump. För att bibehålla den mekaniska frånluften installerades häromdagen en kanalfläkt vilket har skapat viss huvudbry.
För det första susar det rätt rejält i samtliga frånluftsdon. Upplevde inte alls detta fenomen med gamla frånluftvärmepumpen, har dock ingen aning hur flödena såg ut med denna men upplevde inte några problem med luftkvalitén.
För det andra är det numera så pass golvkallt att det är tjocksockar på som gäller. Är ca 1 grad kallare inomhus, förmodligen mer vid golvnivå, jämfört mot innan när vi under någon vecka ej hade någon mekanisk frånluft på ventilationen. Tycker mig även kunna känna kalldrag på vissa ställen i huset men kan mycket väl vara inbillning.
Huset ifråga är på 1,5 plan på 84+40 kvadrat med frånluftsventiler i kök, tvättstuga och badrum på nedervåningen samt toalett och allrum på övervåningen. Elektrikern som kopplade in fläkten gjorde en snabb mätning av flödena där nedervåningen låg på 13+13+13 l/s och på övervåningen var det 3 l/s på toan och 5 l/s i allrummet. Dock är det snedtak på toan så huven till mätutrustningen slöt inte tätt mot taket och allrummet är det ganska grov spårpanel vilket även det gör att utrustningen inte slöt helt tätt mot taket, vet dock inte hur mycket det påverkar. Ljudmässigt låter det lika mycket på övervåningen som det gör på nedervåningen. Samtliga don verkar vara mer eller mindre helt öppna.
Elektrikern sa att han ej normalt jobbar med injustering av ventilation men kom efter diskussion med sin chef på telefon fram till att flödena verkade vettiga.
Kan någon mer kunnig än mig ge sin syn på huruvida dessa värden verkar vettiga alternativ eller om jag ska föröska ta hem någon som faktiskt är kunnig på området som kan göra en mer noggrann injustering av hela systemet.