Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Fläktkonvektor, volymtank och uponor fluvia.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Fläktkonvektor, volymtank och uponor fluvia. (läst 1207 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jostmart
Gäst
Jostmart
«
skrivet:
21 september 2020, 10:09:51 »
Citera
Jag har en inverter bergvärmepump som har 800w som lägsta effekt. I dagsläget är den tagen i bruk som varmvattenberedare enbart eftersom det pågår renovering av golv för att få in golvvärme i hela huset. Renovering sker ytterst långsamt varför jag behöver ha en någorlunda temporär lösning med en fläktkonvektor för att få värme i huset.
Inkopplat mot BVP sitter en 100L tank kopplad som volymtank med framledning BVP in i toppen och ut mot golvvärme fördelare i botten. Just nu är inga slingor inkopplade.
I nybyggt badrum finns slingor som värms av en uponor t push som har trådlös styrning och 500w värmepatronen.
Just nu funderar jag på att koppla konvektor och golvvärme mot volymtank, och låta cirkpump i BVP dra runt vattnet. Då kommer uponor paketet kunna shunta in så mycket värme som golvet i badrummet vill ha, medan fläktkonvektorn kan få så mycket effekt den behöver.
Jag oroar mig över flödet, eftersom fläktkonvektorn och uponor grejen har enbart 15-16mm rör/slang in/ut. Skulle jag kanske sätta en tryckstyrd bypass över golvvärme fördelarna i tillägg? Så BVP kan mosa på med flöde när kompressor är aktiv.
Eller ska jag koppla om till arbetstank och låta 100L tanken värmas av BVP, och ha en tryckstyrd cirkpump på tanken, ut mot förbrukarna?
BVP är daikin den nya modellen.
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 36237
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
SV: Fläktkonvektor, volymtank och uponor fluvia.
«
Svar #1 skrivet:
21 september 2020, 10:22:14 »
Citera
Har du tänkt köra tanken som arbetstank eller volymtank när allt är klart?
Om du tänkt köra den som arbetstank så skulle jag nog koppla in den så redan nu, och så köra en slinga på fördelaren till golvvärme och en slinga till fläktkonvektorn.
Du behöver en extern cirkpump om du skall köra den som arbetstank.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Jostmart
Gäst
Jostmart
«
Svar #2 skrivet:
21 september 2020, 19:05:19 »
Citera
Jag tänker ha den som volymtank eftersom jag tycker 100L arbetstank är för litet. Rätt tänkt?
Dock ser jag fördelar med att kunna värma badrumsgolvet en längre period på året utan elpatron i uponor grejen.
Loggat
Jostmart
Gäst
Jostmart
«
Svar #3 skrivet:
22 september 2020, 08:22:05 »
Citera
Tanken jag har är en Nibe UKV 100.
Tittar jag på deras inkopplingsexempel finns ju som första förslag "volym och flödesutjämnare".
Inkopplingen ser ju ganska triviell ut, bara att sätta en t-koppling i toppen, och istället dra returen in via T-koppling i botten.
Kopplar jag sedan badrummets cirkulationspump i toppen på UKV:en, och kör in returen i botten, får jag en egen slinga där som kan stå och mata golv+fläktkonvektor.
Enkelheten i att enbart använda tanken som volymökning gjorde att jag kopplade in den så.
Då behöver BVP inte veta någonting om temperatur i volymtanken utan kör som du vet bara på som om tanken vore ett element.
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 36237
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #4 skrivet:
22 september 2020, 09:05:11 »
Citera
Oavsett hur du kör så tycker jag det borde fungera om du ansluter fördelaren som tänkt längre fram och kör flöde bara till golvvärme och fläktkonvektor, du kanske får brassa på rejält med flöde över fläktkonvektorn för att värmepumpen skall bli av med effekten vid rimlig deltaT men det ser du ju rätt snart.
Mycket beror på hur styrningen fungerar, så länge värmepumpen ligger på låga effekter borde det inte vara ett problem som jag ser det.
Möjligen skulle det vara bättre att köra den som arbetstank sommartid när du bara skall värma golvet på några m2?
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 2214
dolda: 0
användare: 11
Användare online
:
BiggerDigger
CeilingGremlin
hyperion007
jehu
HerrOber
dan3051
ErikB
EvertL
jimmpy
NorrGubben
tyke
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info